O 200% odolnejší proti nárazu, o 200% trvácnejší. Bez akejkoľvek pridanej hmotnosti, v porovnaní s bežnými karbónovými rámami je rám novo vyvinutého Kellys THEOS F 2021 vyrobený z termoplastického, oceľovo-uhlíkového kompozitu s názvom FEATHER, ohlasujúci novú éru v technológii ebike. Čítajte ďalej a dozviete sa viac.
7678
Je pravdou, že slovenská značka bicyklov Kellys až doteraz nebudila väčší záujem v oblasti elektrobikov keďže ich predchádzajúci rad eMTB nebol schopný až tak upútať pozornosť. Všetko sa zmenilo s modelom Kellys THEOS F pre rok 2021.
Pre tých, ktorí o Kellys nikdy nepočuli: firmu založili pred 30 rokmi bratia Peter a Braňo Divinec. Značka sídli hodinu jazdy severovýchodne od Bratislavy a dnes je ich celá ponuka bicyklov k dispozícii v približne 30 krajinách.
Jedným z cieľov spoločnosti Kellys je ponúknuť špičkovú technológiu za prijateľné ceny. To platí aj pre nový Kellys Theos F, ktorý bude dostupný od 4 999 €. V centrále Kellysu sa okrem dizajnu a vývoja venujú aj montáži bicyklov, čo im umožňuje byť flexibilnejší, rýchlejší a lacnejší z hľadiska výroby v porovnaní s väčšinou značiek bicyklov, ktoré to nerobia.
Kellys THEOS F eMTB 2021
Nový Kellys THEOS F bude dostupný v dvoch variantoch dĺžky zdvihu:
- modely THEOS F90 a F70 majú zdvih 180/170 mm
- základný THEOS F50 má zdvih 150/140 mm.
Všetky modely vychádzajú z rovnakého rámu, rozdiel je iba v tom, že dĺžka zdvihu modelu THEOS F50 je kratšia. Všetky modely THEOS F kombinujú veľkosti kolies 29“ vpredu a 27,5 ″ vzadu.
Elektrobike bude osadený novým Shimano EP8, ktorý slovenská značka kombinuje s batériou 720 Wh vyvinutou v spolupráci s BMZ. Batériu Kellys Re-Charge K1 je možné vybrať zo spodnej časti rámu. Týmto spôsobom sa zníži hmotnosť a zároveň sa zvýši tuhosť, pretože spodná rámová trubka nie je štrukturálne oslabená žiadnymi otvormi do boku, ako je to u väčšiny bicyklov s bočne odnímateľnou integrovanou batériou. Motor je otočený o približne 45 stupňov, aby bolo možné vybrať batériu zo spodnej časti rámu a udržať ťažisko čo najnižšie. Ako už bolo spomenuté na začiatku, Kellys chce spôsobiť revolúciu na trhu s takzvaným FEATHER oceľovo-uhlíkovým kompozitom, ktorý je vyrobený z automatizovaného výrobného procesu. Výroba prebieha aj v Európe.
Oceľovo-uhlíkový kompozit Feather od firmy REIN4CED v detailoch
REIN4CED je nezávislá belgická technologická spoločnosť, ktorá spolupracuje okrem iného s Holandským leteckým a kozmickým strediskom (NLR) a Fraunhoferovým inštitútom pre chemické technológie (IKT).
Kellys sú prvým výrobcom bicyklov, ktorý využíva túto technológiu na eMTB. GHOST Bikes a Accell Group sú tiež uvedení na webových stránkach ako partneri spoločnosti REIN4CED. Zatiaľ však nie je známe, kedy uvedú na trh viac bicyklov vyrobených pod značkou FEATHER.
Vďaka čomu je FEATHER taký jedinečný?
Uhlíkové vlákna sú vystužené vláknami z mikro ocele. Tieto tenké vlákna v prípade nárazu alebo dopadu distribuujú sily rovnomernejšie a na väčšiu plochu, čím zabraňujú delaminácii alebo prasklinám. Podľa Kellysu sa táto technológia už používa v leteckom priemysle. Napríklad satelity GPS musia byť mimoriadne odolné, pretože sú neustále bombardované vesmírnym odpadom.
Najväčšou výzvou bolo prispôsobiť výrobný proces menším častiam bicyklov, predsa hrúbka steny rámov bicyklov sa pohybuje v rozmedzí iba niekoľkých milimetrov. Okrem toho sú jednotlivé vrstvy tradičných uhlíkových rámov formované ručne, čo s FEATHER už nie je možné. Na rozdiel od bežných karbónových rámov sa FEATHER využíva ako spojivový materiál namiesto termoplastických polymérov tekuté živice, ktorých vlastnosti pôsobia aj ako spojivo. Tieto plasty sa dajú tvarovať iba pôsobením tepla, a preto spoločnosť Kellys používa na ohrev a tvarovanie roboty.
O 200% odolnejší proti nárazu, o 200% trvácnejší bez akýchkoľvek váhových navýšení v porovnaní s bežnými karbónovými rámami - znie to sľubne. Na otázku, aký uhlík Kellys používa, nám bolo povedané, že ide o najvyššiu dostupnú akosť, netušíme, však, akú referenciu k tomu využívajú. Keďže existujú veľké rozdiely medzi výrobcami bicyklov a ich príslušnými výrobnými procesmi, rôznymi živicami a metódami vrstvenia, údaje oznámené Kellysom slúžia viacmenej na orientáciu. Avšak vzhľadom na predajné ceny radu THEOS F je technológia FEATHER o to atraktívnejšia. Vlajkový model údajne váži okolo 22 kg pri strednej veľkosti - vzhľadom na kapacitu batérie 720 Wh a cenu 7 999 EUR, to rozhodne znie sľubne!
Testovali sme už mnoho karbónových bicyklov na tých najnáročnejších trailoch a nestretli sme sa so žiadnymi chybami v karbónových rámoch, hoci sme zlomili niekoľko karbónových ráfikov. Preto si musíme položiť otázku, či vôbec potrebujeme odolnejší kompozitný materiál? Odpoveď Kellysu je jednoznačné áno! Pretože veľa jazdcov stále pochybuje o trvanlivosti karbónu alebo sa bojí nárazov a karbónových častí, ktoré náhle zlyhajú. V prípade veľkej havárie alebo nárazu jazdec zvyčajne nevie zistiť, či sú karbónové časti poškodené alebo nie. Poškodenie často nie je zjavné a môže viesť k zlyhaniu postupom času. Presne týmto chce spoločnosť Kellys uľahčiť rozhodovanie svojich zákazníkov novou technológiou FEATHER.
2021 Kellys THEOS F: modely, ceny, geometria, maximálna hmotnosť a dostupnosť
THEOS F je dostupný v 3 modeloch. Základný model, THEOS F50, s kratším zdvihom, je k dispozícii v dvoch farbách.
Kellys v súčasnosti vyrába iba dve veľkosti rámu, M a L. Geometria vyzerá veľmi moderne a sľubne. THEOS F sa údajne dostane na trh vo februári 2021, avšak podľa Kellysu, dátum závisí od dostupnosti komponentov. Oficiálne zaťaženie bicykla je 120 kg, čo znamená, že maximálna prípustná hmotnosť THEOS F je okolo 145 kg.
THEOS F90 – € 7,999
- RÁM Kellys THEOS F series – Thermoplastic Hybrid Steel-Carbon Composite aka FEATHER by Rein4ced assembled by advanced robotic manufacturing/Think Link, 170 mm rear travel, integrated removable battery/Made in EU
- MOTOR Shimano EP8
- BATERKA Kellys Re-Charge K1 Li-ion internal removable 720 Wh/capacity 20 Ah, co-developed by Kellys-BMZ
- VIDLICA Fox 38 Float Factory, Kashima Coat, 180mm, Float Evol/GRIP2 damper
- TLMIČ Fox Float X2 Factory, Kashima Coat, 2-Position Open-Firm
- RADENIE Shimano Deore XT Di2 SW-M8050 Firebolt, 11-speed
- PREHADZOVAČKA Shimano Deore XT Di2 M8050
- BRZDY Shimano Deore XT M8120 Hydraulic Disc F/R
- KOLESÁ DT Swiss H1700 Spline 29/27.5 Disc F/R
- PLÁŠTE Schwalbe Eddy Current Evo SuperTrail 29×2.60 ADDIX Soft/Schwalbe Eddy Current Evo SuperGravity 27.5×2.80 ADDIX Soft
THEOS F70 – € 6,199
- RÁM Kellys THEOS F series – Thermoplastic Hybrid Steel-Carbon Composite aka FEATHER by Rein4ced assembled by advanced robotic manufacturing/Think Link, 170 mm rear travel, integrated removable battery/Made in EU
- MOTOR Shimano EP8
- BATERKA Kellys Re-Charge K1 Li-ion internal removable 720 Wh/capacity 20 Ah, co-developed by Kellys-BMZ
- VIDLICA Rock Shox ZEEB
- TLMIČ Rock Shox Super Deluxe Coil Select R
- RADENIE Shimano Deore SL-M6100-IR Rapidfire Plus, 12-speed
- PREHADZOVAČKA Shimano Deore XT M8100
- BRZDY Shimano MT420 Hydraulic Disc
- KOLESÁ KLS Bender Disc, Shimano Deore MT410-B Disc
- PLÁŠTE Schwalbe 29×2.60 Eddy Current Evo SuperTrail ADDIX Soft/Schwalbe 27.5×2.80 Eddy Current Evo SuperGravity ADDIX Soft
THEOS F50 – € 4,999
- RÁM Kellys THEOS F series – Thermoplastic Hybrid Steel-Carbon Composite aka FEATHER by Rein4ced assembled by advanced robotic manufacturing/Think Link, 150 mm rear travel, integrated removable battery/Made in EU
- MOTOR Shimano EP8
- BATERKA Kellys Re-Charge K1 Li-ion internal removable 720 Wh/capacity 20 Ah, co-developed by Kellys-BMZ
- VIDLICA Rock Shox 35 Gold RL, 150 mm, DebonAir/Motion Control
- TLMIČ Rock Shox Deluxe Select R, DebonAir
- RADENIE Shimano Deore SL-M4100-R Rapidfire Plus, 10-speed
- PREHADZOVAČKA Shimano Deore M5120
- BRZDY Shimano MT420 Hydraulic Disc
- KOLESÁ Shimano Deore MT410-B Disc,KLS Bender Disc
- PLÁŠTE Schwalbe 29×2.60 Eddy Current Evo SuperTrail ADDIX Soft/Schwalbe 27.5×2.80 Eddy Current Evo SuperGravity ADDIX Soft
Cena, geometria, vzhľad, integrácia a technické vlastnosti THEOS F od Kellysu na rok 2021 sú veľmi zaujímavé ako aj nový materiál FEATHER. Síce sme presvedčení, že pri adekvátnom zaobchádzaní s karbónovými produktami, sú veľmi bezpečné, no takisto oceľovo-uhlíkový kompozit sľubuje, že zdvihne latku a odstráni akékoľvek obavy týkajúce sa bezpečnosti, ktoré môžu mať karbónoví skeptici. Akonáhle budú k dispozícii prvé testovacie bicykle, určite vám dáme vedieť!