Čas čítania: 5min 27sec
Nakoľko som mal v krátkom časovom úseku možnosť vyskúšať si oba vyššie spomínané bicykle, rád by som vám priniesol zopár postrehov a svojich pocitov z testovania.
2004
Čas čítania: 5min 27sec
Nakoľko som mal v krátkom časovom úseku možnosť vyskúšať si oba vyššie spomínané bicykle, rád by som vám priniesol zopár postrehov a svojich pocitov z testovania.
Obsah článku
Keďže recenzia na obidva modely elektrobicyklov už bola napísaná v predchádzajúcom článku, v tomto článku sa vydávam smerom porovnania, alebo určitým spôsobom zápasu medzi týmito dvomi velikánmi, ktorí, ako verím, čoskoro budú mať na našom trhu veľmi silné slovo.
Obidva modely som mal možnosť testovať cca po 2 týždne, čo je čas, ktorý podľa môjho názoru úplne stačí na zodpovedné rozhodnutie, ktorý z nich je víťaz v našom E-súboji. Obidva boli podrobené prudkým výšľapom, zjazdom i technickým jazdám v náročnom teréne. To všetkom prebiehalo v tréningovom nasadení, takže ja i bicykle sme si chvíľami siahli na svoje dno.
Áno, áno, prvý dojem dvakrát neurobíš ☺ Túto vetu určite poznajú i výrobcovia bicyklov a preto sa snažia svoje modely čoraz viac priblížiť dokonalosti, resp. náročnosti svojich zákazníkov. A práve tu náš súboj začína. Na prvý pohľad Theos pôsobí celistvo, čisto a musím uznať, že jeho farebné zladenie spolu s krásnou vidlicou a tlmičom v Kashima úprave jednoducho lahodí oku. Naproti tomu tu máme Haibike, ktorý na môj vkus hrá zaujímavejšími farbami, ktoré nepôsobia tak decentne a určite upúta i s Rockshox tlmením v tmavej farbe.
Samozrejme, od farby môj pohľad smeruje na úpravu rámu. Tu sa cyklistická komunita začína deliť na dva tábory. Podľa mňa jedna skupina je zástancom toho, že keď mám elektrobicykel, nevadí mi, že to vedia i ostatný, takže batéria Haibiku, ktorá je odnímateľná a hneď všetkým prezradí, že majiteľ pred výjazdom určite dal bicyklu napapať nejaké tie volty, určite neprekáža. Na Haibiku je batéria krásne zapracovaná do celého konceptu rámu a i keď trochu vytŕča vôbec nepôsobí rušivým dojmom, takže 1:0 pre Haibike.
Na druhej strane sú tu tí, ktorí z určitého dôvodu preferujú spracovanie ako má Theos, kde je batéria pekne integrovaná v ráme, pôsobí to celistvo, čisto, pre niekoho bez rušivého vytŕčania a bicykel hneď na prvý pohľad nekričí, že si na ňom jazdiaci človek, nesie pod sebou nejakú tú podporu. Musím uznať že dizajn rámu Kellys skutočne prepracoval, dotiahol do detailov a preto dorovnáva na 1:1 s Haibikom.
Od momentu ako som začal na oboch bicykloch jazdiť som bol dokonale stotožnený s geometriou, ale už sa to tu trošku začalo lámať. Jasné, prvé čomu som podrobil bicykle bol samozrejme výšľap. Cesta Haibiku smerovala na Martinské hole a cesta Theosu na Malý a Veľký Manín pri Považskej Bystrici. Oba nastúpali cez 1300 výškových metrov, čo bolo dostatočne na preverenie výkonu batérie a správania sa jednotlivých módov jazdenia.
Kapacitu batérie som jednoducho nešetril, keď som šiel dlhé roviny tak mi bohate stačil mód ECO, ktorý som aj tak občas vypínal, keďže si rád na bicykli zašlapem aj bez podpory. No do kopcov to bola neustála hra medzi TRAILOM a BOOSTOM a jednoducho ma to bavilo.
Keďže Haibike má v ponuke odstupňované úrovne podpory batérie na 5 stupňov, je veľmi jednoduché si nájsť ten, ktorý práve potrebujem. Naproti tomu je tu Kellys, ktorý má na výber 3 stupne, takže sa výber zužuje, no na druhú stranu je to jednoduché a prehľadné. Rovnako v jeho prospech hrá predný jednoprevodník a kazeta s 11 pastorkami vzadu. Našiel som si pri výšľape vždy to, čo som chcel a pohodlne som sa dostal až hore. Mne osobne vyhovuje jednoduchosť, takže 2:1 pre Kellys.
Ako čistokrvný zjazdár a cyklista, ktorý bicykel berie predovšetkým ako prostriedok ako sa dostať dole kopcom, tak práve na tomto mieste sa pre mňa začalo skutočné testovanie. Predsa len to, aby vás bicykel (konktrétne e-bike) dostal hore na kopec nie je až taká veda. Je pravda, že Theos sa tu dostal do vedenia o bod pred Haibikom, ale to len vďaka detailom ako je odstupňovanie podpory a riešenie prevodov, no inak som v jazdných vlastnostiach a pohodlí smerom hore nezaznamenal nijaký významný rozdiel. Pre objektivizáciu testovania som Kellys testoval v podobných podmienkach ako Haibike.
Prvé dni to boli dlhé technické zjazdy s množstvom naklesaných výškových metrov, všetkými typmi podkladov, zákrut i dlhých tiahlých rovín na prešľapanie. Potom som šiel svoje vlastné trate, na ktorých testujem každý jeden bicykel, ktorý sa mi dostane pod ruky. Je to najmä z dôvodu, že ich tak dôverne poznám a viem jazdiť, že jediná premenná je iba bicykel. Takže tu vždy dostanem pravý obraz o tom, že či to, čo práve mám pod sebou je to pravé.
Ale keďže ste určite zvedavý na to, ako test jazdy dopadol, nebudem vás ďalej naťahovať. Náskok 2:1, ktorý si Theos vybudoval až po vrchol kopca, sa podľa môjho názoru začal smerom dole postupne dorovnávať. Je pravda, že váha Haibiku je vyššia o cca 1,5 kg, no musím povedať, že z jeho jazdných vlastností som bol jednoducho unesený. Bicykel robil excelentnú prácu a v zjazdoch bola jeho priechodnosť neprekonateľná. Na obrázku vyššie práve skáčem na našej zjazdovej trati. I tu som nemal problém ho smerovať tam kde som potreboval.
Samozrejme do budúcna by som na tomto bicykli zmenil pár vecí. Prvou by bolo výmena 2-prevodníka za jednoprevodník s napinákom a výmena bŕzd. Výmena sedlovky s vyšším zdvihom by pocitu na bicykli určite pomohla, no aj po tomto všetkom máte bicykel, ktorý je spoľahlivý, s príjemnými jazdnými vlastnosťami a príťažlivým vzľadom. Jednoducho jazdnými vlastnosťami po rozbitých zjazdoch si u mňa Haibike vybudoval takú dôveru ako Theos v technických pasážach a v hravých dlhých trailoch.
Celé testovanie sa nieslo v znamení súperenia týchto dvoch silných elektrobajkov, pričom každý dominoval v inej sfére jazdenia. Tlmenie od Rockshoxu možno neuchváti na prvý pohľad tak ako zlatá Kashima od Foxu, no so správnym nastavením si myslím, že získate skvelé pracujúcu vidlicu a tlmič. Predsa len, nie je zlato všetko, čo sa bliští.
Aby som môj test dokázal určitým spôsobom uzavrieť. Bicykle sa počas celého testu predbiehali, ktorý mi doslova ponúkne viac. Cítil som, že Haibike stavil na jeho vyššiu hmotnosť a doslova neprekonateľný prejazd v rozbitom teréne, kde nebol problém si zvoliť stopu a bicykel dokonale spolupracoval. Naproti tomu Kellys Theos mi vytvoril pocit skvelé ovládateľného bicykla, s ktorým si trail užijem, dokážem si ľahko poskakovať a veľká batéria mi vydrží na vyjazdenie sa do úplnej únavy, ako tomu aj počas testovania bolo.
Takže pokiaľ sa cítite ako jazdec, ktorý chce stroj do náročného terénu a preferujete agresívnu jazdu, tak Haibike bude na túto úlohu ako stvorený. Theos a jeho pridaná hodnota v podobe veľkej batérie vás bude neustále lákať na zdolávanie dlhých technických trialov, celodenných výletov a užívania si ľahkosti pri jazdení a získa si vás jednoduchosťou ovládania.
Kellys Theos je vyrábaný pre rok 2020 v troch variantoch (i50, i70 a i90) s cenovkami (3 899, 4 499 a 5 999 €). Modelov Haibikov XDURO AllMtn. je oveľa viac, no testovaný model je s cenovkou 3 599 € ročník 2019 a 3 999 € ročník 2020. Naviac, zmenou pri Haibikoch pre sezónu 2020 je osadenie jednoprevodníkom, ktorá je určite tou správnou voľbou a jazdné vlastnosti bicykla posunie určite vyššie ☺.
Testovaniu oboch bicyklov som venoval dokopy cca 1 mesiac, počas ktorého som ich vyskúšal naozaj vo všetkom. Myslím si, že som naplno dokázal odhaliť ich potenciál. Boli veci v ktorých ma úprimne prekvapili a každý ma v inom smere presvedčil o jeho výnimočnosti. Súboj uzatváram vyrovnaným skóre 3:3 keďže bicykle sa s jazdnými vlastnosťami počas celého testu predbiehali a každý ma bavil iným spôsobom.
Autor článku: Peter Mitašík
Volám sa Peter Mitašík, na bicykli jazdím už cca 10 rokov. Venujem sa predovšetkým zjazdu a enduru, no v rámci prípravy využívam aj cestný a trailový bicykel. Ročne podľa aplikácie, ktorú nie vždy mám zapnutú (smiech) najazdím asi 8000 kilometrov, čo znamená, že v sedle trávim dosť času. Zúčastňujem sa na závodoch Slovenského pohára v endure i v zjazde, kde sa mi darí posledné dve sezóny posúvať stále vyššie. Cudzie mi nie sú ani preteky typu 24 hodinových maratónoch kde sme sa ako tím stali minulý rok vicemajstrami Slovenska. Zvyšný voľný čas venujem atletike, kde aktívne pretekám v behu cez prekážky a pracujem ako kondičný tréner, čo mi rovnako pomáha v príprave na bicykel. V behu som viacnásobným majstrom Slovenska a podobne sa snažím presadiť i v cyklistike. Nakoľko som ešte študent, nemám toľko času na tréning, ale cyklistika ma napĺňa rád sa s vami podelím o nejaké skúsenosti. Samozrejme rovnako rád príjmem nejakú radu, prípadne pozvánku na výjazd ☺.
Páčil sa vám tento článok? Tak sa prihláste na odber newslettra a zostaňte vo forme.
Porozprávali sme sa o cyklo-infraštruktúre v Žilinskom kraji, tipoch na výlet na bicykli a novinkách pre rok 2018.
Predstavujeme Vám skvost medzi bicyklami. História značky siaha do...
Nie je sedlo ako sedlo. Viete, že sú rozdiely medzi pánskym a dámskym sedlom? Viac sa dočítate v článku.
Pozrime sa v rýchlosti na povinnú výbavu cyklistu stanovenú zákonom. Existuje aj tzv. nepovinná výbava, o ktorej píšem na konci článku.