Plášte patria medzi komponenty ktoré najviac ovplyvňujú ako sa cítite na trati. Ako však nájsť ideálny tlak v plášti? Kedy ste ho naposledy kontrolovali? Ak chcete zo svojho bicykla vyťažiť maximum, prvým krokom ako začať, je nájsť správny tlak v plášťoch, s čím vám v tomto článku chcem pomôcť.
15968
Aký je ten “správny” tlak v plášťoch?
Bohužiaľ neexistuje jediný dokonalý tlak, ktorý by fungoval dokonale pre všetkých. Je to preto, lebo všetci jazdíme inak, na iných plášťoch a v inom teréne. Takisto preferencie sú rozdielne.
Prečo je dobrý nápad začať jazdiť nižšie tlaky?
Kedysi sa radilo jazdcom, natlakovať ich, čo to dá. Našťastie tie dni skončili a na moderných plášťoch sa môže jazdiť pri oveľa nižšom tlaku ako doteraz. Nižší tlak vo všeobecnosti umožňuje väčšiu priľnavosť, pretože plášť sa môže skôr deformovať okolo koreňov a kameňov, ako by sa od nich mal odrážať. Zvyšuje to pocit tlmenia pri jazde a zlepšuje trakciu a pohodlie pri stúpaní i klesaní! Nižší tlak môže mať za následok aj nižší valivý odpor v teréne, pretože deformácie plášťa okolo prekážky (nižší tlak) vyžaduje menej energie ako zdvíhanie bicykla a hmotnosti jazdca (vyšší tlak).
Primerane nízky tlak nemá negatívny vplyv na valivý odpor plášťa a navyše väčšina moderných plášťov nepotrebuje vysoký tlak, aby udržali svoj tvar. Existuje však hranica kedy je tlak príliš nízky, takže sa pozrime, ako nájsť ideálny tlak.
Nájdenie ideálneho tlaku
Perfektný tlak v plášťoch je pre jazdca jedinečný - musí poznať svoj štýl jazdy. Na zistenie dokonalého tlaku v plášťoch však musíte brať do úvahy niekoľko faktorov:
Tvoja váha
Hmotnosť jazdca ovplyvňuje tlak v jeho plášťoch rovnakým spôsobom ako jeho odpruženie - ľahší človek môže jazdiť s menším tlakom a ťažší jazdec musí mať mierne vyšší tlak, aby dosiahol rovnaký výsledok.
Traily po ktorých jazdíš
Terén po ktorom jazdíte, bude mať výrazný vplyv na váš ideálny tlak v plášťoch. Ak jazdíte hlavne po hladkých trailoch potom môžete jazdiť s mierne nižším tlakom a vaše plášte si udržia tvar v zákrutách. Ak často jazdíte po skalnatých chodníkoch, mali by ste na ochranu plášťov a ráfikov použiť vyšší tlak.
Štýl jazdy
Veľký vplyv na potrebný tlak v plášťoch, má váš štýl jazdy. Ak ste známy tým, že sa pustíte po každej hrboľatej trase bez obchádzania prekážok, mali by ste na ochranu svojich komponentov jazdiť s vyšším tlakom. Ak je váš štýl jazdy o niečo precíznejší a „ľahší“, môžete využiť mimoriadnu priľnavosť a pohodlie, ktoré prináša nižší tlak.
Aké plášte a ráfiky používaš?
Váš výber plášťa hrá rovnako veľkú rolu ako vyššie uvedené faktory.Je to tvrdý, viacvrstvový plášť, určený pre enduro jazdcov (napr. MAXXIS Double Down alebo Schwalbe Super Gravity) alebo ľahký jednovrstvový plášť, ktorý pomáha skôr znížiť hmotnosť než chrániť pred prepichnutím (napr. MAXXIS EXO a Schwalbe Snake Skin)? Ďalším dôležitým faktorom je, či sú vaše kolesá bezdušové lebo nie. Bezdušovým kolesám môže postačovať nižší tlak, pretože medzi plášťom a ráfikom není duša ktorá by sa mohla pri náraze preseknúť. Dôležitá je tiež šírka ráfika, pretože širšie ráfiky poskytujú plášťom väčšiu oporu a majú vyšší objem, čo vám umožňuje jazdiť s nižším tlakom bez kompromisov.
Tabuľka tlakov
Váha | Trail(EXO,SnakeSkin) | Euro(DD,SG) | DH |
---|---|---|---|
pod 60kg | 18 psi predok, 20 psi zadok | 16 psi predok, 19 psi zadok | 14 psi predok, 17 psi zadok |
60-70kg | 19 psi predok, 22 psi zadok | 17 psi predok, 20 psi zadok | 16 psi predok, 19 psi zadok |
70-80kg | 20 psi predok, 23 psi zadok | 18 psi predok, 21 psi zadok | 17 psi predok, 20 psi zadok |
80-90kg | 22 psi predok, 25 psi zadok | 21 psi predok, 24 psi zadok | 18 psi predok, 21 psi zadok |
90kg+ | 24 psi predok, 27 psi zadok | 22 psi predok, 25 psi zadok | 20 psi predok, 23 psi zadok |
Poznámka: Tlaky v tejto tabuľke pochádzajú z odporúčani Schwalbe Pressure Prof pre jazdcov ktorý používajú bezdušové kolesá, plášte 2.4 - 2.5 a širku ráfiku 30mm.
Aký tlak pre dušové kolesá
Pre minimalizovanie rizika preseknutia duše by ste mali používať o niečo vyššie tlaky ako pri bezdušovom systéme. Všeobecne doporučujem pridať 3 -5 psi do predného aj do zadného kolesá.
Ideálny tlak znamená ideálnu rovnováhu
Tlak v plášťoch by mal byť v rovnováhe, príliš vysoký tlak - strata trakcie, príliš nízky zase zvyšuje šancu na prepichnutie!
Príliš vysoký: Vyšší tlak pomáha podporovať bočnicu a ponúka zvýšenú stabilitu a odolnosť voči bočnému zaťaženiu (napríklad v zákrutách), ako aj zvýšenú ochranu ráfika. Prejdete príliš dlhú trasu a trakcia sa značne zníži, pretože kontaktná plocha sa zmenší a pocit z jazdy bude tvrdý.
Príliš nízka: Nízky tlak zvyšuje priľnavosť s väčšou kontaktnou plochou a zlepšuje trakciu v zákrutách, pretože mäkši plášť sa dokáže prispôsobiť terénu. Plášte sú však príliš nízko, čím sa zvyšujete riziko poškodenia ráfika pri nárazoch s ostrými hranami. Nižší tlak môže tiež znížiť prirodzenú pružnosť plášťa, čo môže spôsobiť nestabilnú jazdu a rýchlosť. Pri prudkých zákrutách má plášť tendenciu strácať stabilitu v bočnici a môžete sa cítiť neisto.
Aby ste našli svoj optimálny tlak, je dôležité nájsť rovnováhu, ktorá poskytuje dostatočnú ochranu ráfika a zároveň poskytuje dobrú trakciu a stabilitu v zákrutách.
Merače tlaku
Nie všetky ukazovatele tlaku v pneumatikách sú vyrobené rovnako a pri rôznych ukazovateľoch pravdepodobne uvidíte určité odchýlky. Najlepšie urobíte, keď budete pre svoje pneumatiky používať vždy rovnaký. Väčšina profesionálnych jazdcov má svoj vlastný ktorý nedá z ruky.
Ako nájsť ideálny tlak - testovanie v teréne
Je čas vyraziť na trail! Vyzbrojte sa pumpou a meradlom a nájdite krátku jedno- až dvojminútovú testovaciu trasu. Uistite sa, že má nejaké pekné plochy aj korene, skrátka terén, v ktorom jazdíte, bez toho, aby bol príliš drsný. Najskôr začnite s vysokým tlakom aby ste cítili, aký je to pocit. Vyskúšajte 28 psi vpredu a 30 psi vzadu.
Prejdite sa po teréne a sústreďte sa na:
- Aký grip máte v zákrutách?
- Ako sa správa bicykel na koreňoch a pri nárazoch?
- Je jazda moc nekomfortná?
- Je ráfik seknutý?
Potom vráťte na štart a znížte tlak o 2 psi vpredu a vzadu a zopakujte jazdu, znovu sledujte, ako sa plášte správajú a akú majú priľnavosť. Opakujte postup, zakaždým, keď znížite tlak, všímajte si zmeny.
Pri poklese tlaku začne dochádzať k zvýšenej priľnavosti a trakcii. Predtým, ako bude tlak príliš nízky, začnú byť plášte v zákrutách horšie ovládateľné a pri vysokých rýchlostiach nestabilné. Ak začnete pociťovať hrbole zasahujúce do ráfika, tlak ste tlak príliš znížili.
Pokúste sa nájsť ten bod, v ktorom akýkoľvek ďalší pokles tlaku už nebude mať za následok zvýšenie výkonu. Chcete cítiť dobrú priľnavosť, ale aj stabilitu. Blížite sa k optimálnemu nastaveniu. Teraz skúste experimentovať s rovnováhou medzi prednou a zadnou časťou. Vpredu môžete vyvinúť trochu menší tlak, pretože typické rozloženie hmotnosti na bicykli je 40% vpredu a 60% vzadu (v závislosti od sklonu). Vyskúšajte vpredu o 0,2 baru menej a uvidíte, ako to ovplyvňuje priľnavosť. Takto získate predstavu o tom, ako tlak mení jazdu. Teraz máte dobré základné nastavenie, z ktorého môžete pracovať, niekde si ho zapíšte.
Ako znížiť tlak pomocou výplní(insertov)
Existuje obrovské množstvo výrobcov výplní do kolies, ale v zásade všetky vykonávajú rovnakú prácu, aj keď niektoré lepšie ako iné. Výplne do kolies sú navrhnuté tak, aby robili dve veci. Po prvé, ide o tlmiacu vrstvu ochrany ráfika, ktorá je navrhnutá tak, aby absorbovala akékoľvek nárazy. Po druhé, vložky zvyšujú stabilitu plášťa, pretože tlačia bočné steny do pätky ráfika. Najlepšie vložky vám umožňujú dosiahnuť nižší tlak v bezdušových plášťoch bez toho, aby bola znížená ochrana ráfikov a stabilita plášťov.
Rôzne tlaky pri rôznych výrobcoch plášťov
Nie všetky plášte sú rovnaké.V závislosti od druhu plášťa, vzoru a bočnej ochrany je možné použiť rozdielne tlaky bez straty dobrých jazdných vlastností. Napríklad MAXXIS Double Down alebo Schawlbe Super Gravity dovoľujú nižšie tlaky ako ochrana EXO alebo Snake Skin od rovnakého výrobcu.
Záver
Tlak v plášťoch je najjednoduchší a najlacnejší spôsob ako vyladiť jazdu. Keď pochopíte, ako rôzne tlaky ovplyvňujú výkon, ste na dobrej ceste k tomu, aby ste si na bicykli užili viac priľnavosti, kontroly a zábavy.