Pravidelná údržba a kontrola bicykla môže znížiť riziko nehody. Pozrime sa na niekoľko vecí, ktoré treba kontrolovať pred jazdou na bicykli. Na čo sa zamerať, aby ste boli vždy v bezpečí a pohodlí?
8761
Pravidelná údržba a kontrola bicykla môže znížiť riziko nehody. Pozrime sa na niekoľko vecí, ktoré treba kontrolovať pred každou jazdou na bicykli. Na čo sa zamerať, aby ste boli v bezpečí a pohodlí počas celej trasy?
Kontrola, čistenie a mazanie bicyklovej reťaze
Pred každým nanesením maziva by sa mala reťaz očistiť. Ak vidíte, že je zanesený prevodník, kladky na prehadzovačke i kazeta, treba očistiť aj tieto komponenty. Ak totiž reťaz očistíte, ale prevodník a kladky nie, špina a prach sa opäť jednoducho dostanú na reťaz a proces budete musieť zbytočne skoro opakovať.
TIP: Odporúčame postarať sa o bicykel hneď po jazde, prípadne aspoň deň pred jazdou, nie v deň jazdy. Ak reťaz namažete až pred jazdou, olej sa nestihne dostatočne hĺbkovo „rozliať“ do reťaze.
Pri čistení hnacích komponentov môžete použiť priamo čistiaci prostriedok, ktorý je na to určený. Niektoré treba po použití opláchnuť, niektoré stačí len vytrieť dosucha, nechať bicykel chvíľu „odstáť“ a následne môžete reťaz namazať.
Ak máte bicykel čistý a rám nebudete umývať, stačí očistiť komponenty čističom, ktorý oplachovať netreba. Zaručí vám to kratšie čistenie nenáročné na zručnosť. Postačí nastriekať čistič na handričku, prípadne aj na komponenty, poriadne vydrhnúť dosucha a po vyschnutí namazať každý článok reťaze jednotlivo.
PÝTATE SA, PREČO JEDNOTLIVO? Pretože klasickým točením kľukami dozadu a natretím maziva na reťaz nemusíte dosiahnuť takú účinnosť. Maziva môžete naniesť priveľa, prípadne málo. Keď mažete každý článok jednotlivo, pozorne skontrolujte, či olej obtiekol každý z nich. Tým si zabezpečíte dôkladné namazanie a na druhej strane neminiete toľko maziva.
V prípade výrazného zašpinenia reťaze môžete použiť práčku na reťaz, do ktorej nalejete čistič, potom namontujete na reťaz a točíte kľukami. Je to síce zdĺhavejšie a prácnejšie, ale zabezpečí sa tým naozaj hĺbkové čistenie, ktoré by ste len samotnou handričkou nezvládli. Tieto čističe je väčšinou potrebné oplachovať vodou.
Čím mazať bicyklovú reťaz?
Ak ste cyklisti, ktorí jazdia len v peknom počasí po cestách a iba občas zájdu na poľné cesty, je pre vás vhodné mazanie dosucha.
Výhody mazania dosucha:
-
Nenaberá toľko špiny a prachu.
-
Viac šetrí reťaz a pohonné ústrojenstvo.
-
Ľahšie sa čistí.
-
Opätovne môžete naniesť mazivo na reťaz bez toho, aby ste ju predtým očistili (ale nesmie byť špinavá a zanesená).
Nevýhody mazania dosucha:
- Na reťazi nevydrží tak dlho ako mazanie namokro.
- Aj menšia prehánka, prípadne prejdenie po mláke môže mazivo z reťaze zmyť.
- Treba častejšie mazať.
Ak ste cyklisti, ktorí radi zájdu do lesov, na traily alebo vám neprekáža jazda v horších podmienkach, radšej zvoľte mazanie namokro.
Výhody mazania namokro:
-
Na jedno namazanie prejdete väčšiu vzdialenosť ako s mazaním dosucha.
-
Netreba tak často mazať.
-
Mazivo len tak nezmyje prehánka alebo dážď.
-
Lepšie drží na reťazi.
Nevýhody mazania namokro:
-
Čistenie je prácnejšie.
-
Viac naberá špinu a prach a tým viac opotrebúva komponenty.
Ďalšou možnosťou mazania reťaze je vosk. Navoskovanie zaručuje účinnosť na 200 – 400 km (podľa podmienok), nelepí na seba prach, čiže životnosť reťaze je oveľa dlhšia. Ani trenie nie je také vysoké ako pri mazaní klasickým olejom. Ide však o zdĺhavejšiu praktiku, a to najmä v úvode používania voskového maziva (záleží na tom, aký vosk sa zvolí). Komponenty musia byť absolútne očistené od mastnoty, aby vosk správne chytil, ale v konečnom dôsledku je to najšetrnejší spôsob voči komponentom.
Čistenie prevodníka bicykla
Nezabudnite ani na prevodník. Na čistenie kladiek na prehadzovačke je dobré použiť plochý skrutkovač. Priložíte ho na kladku z jednej strany, točíte kľukami a špinu tým zoškrabete dole, potom kladky očistíte aj z druhej strany a handričkou dočistíte dosucha.
Kontrola a údržba pruženia
Po údržbe hnacích komponentov prichádza na rad pruženie. Počas jazdy sa aktívne zapája vidlica, ktorá vstrebáva nárazy. Rovnakú úlohu spĺňa pri celoodpruženom bicykli tlmič. Sú to komponenty, ktoré neustále pracujú. Aj na rovnej ceste „vyžehľujú“ prípadné nerovnosti tak, že mierny terén niekedy doslova necítite. Preto by ste mali upriamiť pozornosť aj na ne.
Údržba je úplne jednoduchá. Suchou handričkou pretrite vnútorné nohy vidlice a tlmiča. Dôležité je zotrieť špinu, ktorá zaniesla prachovky. Po očistení streknite silikónový sprej na vnútorné nohy vidlice a tlmiča. Tento postup používajte aj pri teleskopickej sedlovke, ktorej chod je založený na rovnakom princípe.
TIP: Pozor! Pri striekaní silikónu dbajte na to, aby sa poprašok padajúci zo spreja nedostal na brzdy a kotúče.
Kontrola tlaku vo vidlici
Tlak sa nastavuje zvlášť pre každého jazdca podľa jeho hmotnosti a jazdného štýlu. Na nastavenie správneho tlaku sa používajú kontrolné obvodové gumičky. Po zaťažení vidlice má gumička ideálne ostať na 25 % zdvihu klznej plochy. Ak máte napríklad vidlicu so zdvihom 160 mm, po zaťažení by mala gumička ostať vo vzdialenosti 40 mm od gumeného tesnenia.
Na nastavenie správneho tlaku vo vidlici je treba použiť špeciálnu vysokotlakovú pumpu s nanometrom. Pumpa sa nedá nahradiť žiadnym kompresorom alebo niečím podobným.
Kontrola tlaku v pneumatikách
Správny tlak v pneumatikách je jedným z kľúčových faktorov zabezpečenia pohodlnej jazdy. Bez ohľadu na to, či sa rozhodnete pre tradičné plášte s dušou alebo pre moderné bez duše, správny tlak je dôležitý.
Je potrebné dodržať odporúčaný tlak uvedený výrobcom na bočnici plášťa. Výrobca uvádza odporučené rozmedzie minimálnej a maximálnej hodnoty. Na pneumatike môže byť uvedené nasledujúce: 30 – 45 PSI/2,1 – 3,1 baru/210 – 310 kPa (MIN – MAX). Tlak závisí od hmotnosti osoby. Človeku s nižšou hmotnosťou stačí nižší tlak v pneumatike, osobe s vyššou hmotnosťou treba vyšší.
Pri jazde v teréne odporúčame používať trochu podfúknuté plášte, keďže vtedy je pneumatika poddajnejšia, lepšie spracúva nerovnosti, korene, skaly a tým sa zaručí lepšia priechodnosť terénom.
Ako nafúkať plášte?
Na nafúkanie plášťov potrebujete pumpu s hlavicou na autoventil alebo tzv. galuskový ventil, na ktorom je vždy potrebné odskrutkovať poisťovaciu hlavičku a následne je pripravený na fúkanie. Ak máte galuskový ventil, nenafúkate kolesá kompresorom, keďže na kompresoroch sa nachádza hlavica na autoventil. Na tieto prípady existuje redukcia, ktorú naskrutkujete na galuskový ventil a prerobíte ho na autoventil. Táto redukcia nezaberie priveľa miesta, je dobré nosiť ju pri sebe, ak by ste zabudli doma pumpu.
Pravidelné kontroly tlaku v plášťoch sú dôležité, aby ste si zabezpečili pohodlnú a bezpečnú jazdu na bicykli. Preto si stanovte rutinu a pravidelným kontrolovaním pred jazdou udržujte plášte v pripravenom stave.
Kontrola bŕzd na bicykli
Existujú dva štandardné typy bŕzd:
-
bežné V-brake brzdy, tzv. gumičkové,
-
kotúčové brzdy.
Platí zásada, že na brzde má byť dostatočná hrúbka brzdového materiálu. Ak je materiál zodratý, treba použiť nový kus. Pokiaľ máte bežné V-brake brzdy, resp. gumičkové brzdy, treba dávať pozor na to, či je gumička zodratá alebo nie. Ak má brzda viditeľné drážkovanie, znamená to, že gumička je dobrá. Gumička musí kopírovať ráfik, ak to tak nie je, treba prísť do servisu a brzdy vám nastavíme.
Finálne kontroly pred jazdou
Nevynechajte ani tieto komponenty:
-
osky predného a zadného kolesa – kolesá musia byť poriadne upnuté,
-
kolesá – či nie sú vyosené, resp. nemajú osmičky,
-
kľuky – či nie sú uvoľnené, musia byť poriadne upnuté,
-
sedlo – musí byť poriadne utiahnuté,
-
spoje – ak sú uvoľnené, utiahnite ich,
-
pedále – rovnako ich treba utiahnuť v prípade uvoľnenia.
Užívajte si každú jazdu na bicykli alebo elektrobicykli s istotou a pohodlím, ktoré vám prinesie správna údržba. Od pravidelného mazania reťaze po správne namazané pruženie, každý detail hrá úlohu pri dosiahnutí optimálneho výkonu a bezpečnosti.
Nezabúdajte ani na správne nafúkanie plášťov, ktoré sa stará o stabilnú a istú jazdu. Investícia času a starostlivosti do údržby bicykla sa odzrkadlí na jazde aj peňaženke. Tak vyrazte na cesty s dobre pripraveným bicyklom, aby vás sprevádzal každým kilometrom dobrodružstiev na dvoch kolesách.