Nedajú sa prehliadnuť. Majú ich priatelia, stretávate na nich známych. Keď sa zídete s partiou kamarátov, niekto na ne zvedie reč. Okrem toho oslovujú z televíznych reklám, na internete i sociálnych sieťach. Elektrobicykle zapĺňajú cyklotrasy a traily v čoraz hojnejšom počte. Ako funguje e-bicykel? Ako sa nabíja? Ako si vybrať elektrobicykel a koľko peňazí naň vyhradiť?
Určite ste postrehli, aké množstvo ľudí presedláva z klasického bicykla na elektrobicykel. Je to skutočne o tom, že starneme a nechce sa nám hýbať? Nevládzeme, a tak si vyberáme bicykel s baterkou, ktorý nás vytiahne do každého kopca? Alebo podvedome tušíme, že môže byť tou správnou motiváciou, aby sme sa zamilovali do športu a zdravšieho životného štýlu? Nech je to akokoľvek, e-bajk je natoľko novou vymoženosťou, že väčšina z nás nevie, ako si z rôznych kategórií správne vybrať pre seba a svojich blízkych.
Bez ohľadu na to, či hľadáte mestský dámsky elektrobicykel, horský celoodpružený alebo detský, sú tu aj ďalšie otázky:
- Rozumiete rozdeleniu motorov a kapacitám batérií?
- Orientujete sa vo veľkostiach rámov a v konštrukčných odlišnostiach?
- Dokázali by ste si e-bicykel sami pripraviť na jazdu?
- Vedeli by ste ho zazimovať?
Ak odpovedáte neviem a nie, prinášame manuál, z ktorého sa dozviete všetko, čo potrebujete vedieť o elektrobicykloch. Nezabudnite, kúpou sa dobrodružstvo začína. Nijaký elektrobicykel si nezaslúži stáť v garáži ani v pivnici.
Ako funguje elektrobicykel?
Hlavné časti, technické parametre a špecifikácie elektrobicykla
Kým budúci e-bajker začne pokukovať po novej mašinke, mal by poznať hlavné časti elektrobicykla. Poďte sa s nimi postupne zoznámiť.
1. Motor
Zásadným konštrukčným prvkom, ktorým sa e-bajk líši od bežného bicykla, je motor. Pri výbere každého zaujíma značka motora, jeho umiestnenie a výkon, ktorý je smerodajný.
Podľa umiestnenia delíme elektrobicykle do troch skupín:
- so stredovým motorom,
- so zadným motorom,
- s motorom na prednom kolese.
Najúčinnejšie a najvýkonnejšie sú motory v strede bicykla medzi kľukami, kde sa najlepšie prenáša ich sila. Krútiace momenty sa líšia aj v závislosti od výrobcu. Najčastejšie osádzanými motormi sú Bosch, Yamaha, Shimano, Panasonic, Brose, Bafang a Fazua. Stretnete sa pri nich zväčša s výkonom 60 až 120 Nm (newtonmetrov).
Ak ste cyklisti, zapamätajte si:
E-bajkom s pohonom na prednom kolese sa vyhnite. Z hľadiska cyklistiky ako športu ide o nebezpečné a nepraktické umiestnenie. Prečo? Predné koleso musí držať stopu. Na mokrej ceste a v zákrute však môže predné koleso veľmi ľahko „ujsť“ aj na bežnom bicykli. Táto pravdepodobnosť je mnohonásobne vyššia pridaním výkonu motora. Navyše pri jazde do kopca je väčšia záťaž na zadnom kolese, ktoré by malo ťahať, avšak s predným pohonom zaberá predné koleso, čiže význam motora sa úplne stráca.
Zadný motor je oproti prednému stále praktickejší, a to najmä pri jazde do kopca. S najväčšou pravdepodobnosťou sa pri tejto voľbe stretnete s výrobcom Bafang a výkonom od 40 do 80 Nm.
Prečo je stredový motor lepší ako motor na zadnom kolese?
Predovšetkým vzhľadom na ťažisko. Viete si predstaviť zjazd obľúbeným terénnym trailom na bicykli, ktorý váži okolo 25 kg a väčšinu hmotnosti má umiestnenú za sedlom? Takýto zjazd by bol nebezpečný a krkolomný. Tento aspekt zohráva dôležitú úlohu aj pri šliapaní nahor. Na strmých úsekoch by vás mohol zadný motor s ťažiskom takmer na konci bicykla doslova zhodiť zo sedla.
O čom hovoria newtonmetre?
Úplne jednoducho: Čím vyšší počet newtonmetrov, tým väčšiu silu môže motor vyvíjať a tak zlepšovať schopnosť bicykla zvládať strmé stúpania alebo náročný terén.
Technicky presnejšie: Hodnota udaná pri motore elektrobicykla vypovedá o tom, akou silou motor pomáha pri šliapaní, a to najmä pri rozbiehaní alebo stúpaní do kopca, teda koľko „tlačí“ do pedálov, aby pomáhal točiť kolesá. Newtonmeter je jednotka momentu sily, tzv. krútiaceho momentu (1 Nm predstavuje otáčavý účinok sily s veľkosťou 1 N pôsobiacej na ramene s dĺžkou 1 m).
2. Batéria
Je druhým základným kameňom, ktorý charakterizuje konkrétny elektrobicykel.
Batérie na e-bajku rozdeľujeme na:
- priznané na ráme,
- za sedlovkou alebo na nosiči,
- integrované.
Priznané batérie na nosiči alebo za sedlovkou sa používajú pri mestských, lacnejších horských elektrobicykloch alebo pri elektroskladačkách.
E-bajky prešli od svojho vzniku slušnou cestou evolúcie či už po technologickej, alebo dizajnovej stránke. Pozornému oku neunikne, že v drvivej percentuálnej prevahe sú dnes pri nových modeloch batérie umiestnené v ráme, teda sú integrované.
Vstavané batérie sa však ďalej delia, a to na:
- vyberateľné,
- nevyberateľné.
Mnoho ľudí v tomto smere nemá vyhranenú preferenciu a nie je to pre nich zásadné kritérium pri výbere elektrobicykla. Ako sa teda rozhodnúť? Po nevyberateľnej batérii siahne ten, kto nebude prenášať e-bajk hore-dole po schodoch až na miesto, kde sa bude nabíjať alebo garážovať. Alebo aj ten, komu takýto telocvik dlhodobo neprekáža. Tento typ batérie možno demontovať jedine servisným zákrokom. Na druhej strane takýto elektrobicykel je pevnejší, tuhší, dizajnovo často uhladenejší.
Niektorí výrobcovia vyvíjajú batérie, ktoré sú ľahšie napriek väčšej hustote článkov a väčšej kapacite. Lenže pre človeka, ktorý bude štandardne jazdiť 20 až 40 km v miernom teréne, je 750 Wh batéria zbytočná. Pri takýchto trasách ju nevybije ani do polovice. Úplne dostačujúca je pre neho batéria s kapacitou 500 až 630 Wh.
Počuli ste o prídavnej batérii?
V súvislosti s vyberateľnými batériami treba spomenúť extendre, ktoré obohacujú dojazd hlavnej batérie o určitý počet kilometrov či vystúpaných metrov. Extender je prídavná batéria. Môže byť umiestnená na ráme, prípadne elegantnejšie v košíku na fľašu.
Pozor! Extendre neponúka každý výrobca. Pri kúpe e-bicykla si premyslite, akú silnú batériu potrebujete, či vám bude dlhodobo stačiť ponúkaná 500, 625, 630 Wh batéria alebo siahnete až po batérii s hodnotou 720, 750, 800 a viac Wh.
3. Spôsob jazdy, watthodiny a dojazd
Každá batéria elektrobicykla disponuje jednotkami energie, ktoré sa udávajú vo watthodinách (Wh). Čím je hodnota Wh vyššia, tým dlhší dojazd e-bajk ponúka, pretože batéria má viac energie na napájanie motora. V skratke, čím vyššie číslo spojené s watthodinami, tým lepší dojazd.
Ale pozor! Aj výkon motora a krútiaci moment udávaný v newtonmetroch priamo ovplyvňujú, koľko najazdíte. Čím väčší výkon, tým neraz väčšia aj spotreba. Dojazd e-bajku závisí aj od ďalších faktorov. Priamy a zásadný vplyv naň má prevýšenie cyklistickej trasy, spôsob jazdy i hmotnosť cyklistu.
Zapamätajte si: Pre dlhé dojazdy zadefinované výrobcom platí, že vždy ide o trasy v jednoduchších podmienkach – po rovine, s ľahším cyklistom, bez silného bočného vetra alebo protivetra a pri nemennej rýchlosti 25 km/h.
Zjednodušený príklad:
Predstavte si cyklistu s váhou 100 kg, ktorý sa zžíva so svojím novým e-bajkom. Skúša, čo dokáže, a šliape stále hore kopcom v režime turbo. Nepríjemne ho zaskočí, keď mu 500 Wh batéria nevydrží ani 30 km. Čo sa stalo, keď rátal s dojazdom 100 km? Jednoducho to, že terén neustále stúpal, bol nastavený režim najvyššieho možného výkonu a neskúsený a netrénovaný jazdec si potreboval dávať prestávky, takže e-bajk viackrát zastavoval a znova sa rozbiehal.
Prečo záleží na watthodinách?
Watthodiny pomáhajú odhadnúť, či batéria pokryje váš štýl jazdenia. Ak plánujete dlhšie výlety alebo jazdu v teréne, investujte do elektrobicykla s batériou väčšou ako 500 Wh. Na mestské dochádzanie a presúvanie sa do práce a z práce stačí batéria okolo 250 až 400 Wh.
4. Riadiaca jednotka, snímače, senzory
Elektrobicykel je komplexné zariadenie. Kombinuje mechanické prvky bicykla s elektrickými komponentmi. Jeho hlavnou funkciou je poskytnúť asistenciu pri šliapaní a tak znížiť fyzickú námahu jazdca. Celý proces závisí od sofistikovaného systému senzorov prepojených s riadiacou jednotkou.
Kľúčové prvky asistencie:
- Torzný snímač. Meria silu, ktorú jazdec vyvíja na pedále. Podľa získanej hodnoty systém vypočíta, koľko asistencie má motor poskytnúť. Torzný snímač sa stará o plynulý a prirodzený pocit z jazdy, pretože motor reaguje presne podľa intenzity šliapania.
- Snímač rýchlosti. Monitoruje aktuálnu rýchlosť bicykla. Táto informácia je dôležitá na udržiavanie asistencie a optimalizáciu výkonu motora.
Mozgom systému je riadiaca jednotka, ktorá integruje dáta zo senzorov a reguluje činnosť motora. Na základe údajov o rýchlosti, sile šliapania a kadencie vyhodnocuje, akú úroveň asistencie poskytne. Jej úlohou je zaistiť plynulý chod a efektívne využitie energie z batérie.
Prepojenie komponentov:
- Počas jazdy senzory neustále zbierajú údaje o šliapaní a rýchlosti.
- Riadiaca jednotka tieto údaje analyzuje a upravuje výkon motora.
- Motor poskytuje asistenciu podľa potreby a batéria mu dodáva energiu.
5. Dojazd a šliapanie
Jazdec si môže na ovládacom paneli zvoliť úroveň asistencie, ktorú motor poskytne. Režimy sa spravidla pohybujú od základnejších eco (minimálny výkon, maximálny dojazd) až po turbo (maximálny výkon, menší dojazd).
Vedeli ste?
Po dosiahnutí 25 km/h sa motor vypne a jazdec šliape už len pomocou vlastných síl. Nie je to výmysel výrobcov ani predajcov e-bajkov, je to najvyššia legislatívou povolená rýchlosť.
Optimálna kadencia pri šliapaní po rovine so zapnutou asistenciou je 90 – 95 ot./min, pri stúpaní do kopca je to 80 – 90 ot./min. Všetko však závisí od typu motora a zvoleného módu asistencie. Pri frekvenčnom šliapaní je odozva motora aktívnejšia a motor nie je zaťažovaný tak ako pri nízkej kadencii. Pri vyššej kadencii nie je príliš zaťažovaná ani reťaz, vďaka čomu vydrží dlhšie (v konečnom dôsledku aj kazeta a prevodník).
Ako si vybrať elektrobicykel?
Správnu voľbu ovplyvňuje cena elektrobicykla a účel, ktorému bude slúžiť
Základom je poznať sám seba – svoje priority a preferencie jazdenia. Bude vám e-bicykel slúžiť na dochádzanie? Je pre ženy dôležité kúpiť si vyslovene dámsky elektrobicykel? Má vám robiť spoločnosť na upravených cyklotrasách vedúcich rovinami a miernymi oblými pahorkami? Alebo to bude „pracant“ vhodný do akéhokoľvek prírodného terénu? Samozrejme, do výberu vstupuje aj finančný rozpočet.
Bežné bicykle delíme na horské (MTB), krosové a trekové, cestné, gravelové, mestské a skladačky. Sféra elektrobicyklov je rovnaká. Najznámejšie sú horské, krosové, trekové, mestské a skladačky – im sa budeme venovať podrobnejšie. Gravelové bicykle na Slovensku zatiaľ akoby čakali na svoje objavenie.
1. Horský elektrobicykel na traily, zjazdy a horské stúpania
Kategória elektrobicyklov MTB (mount terrain bike – horské bicykle) sa delí na:
- hardtail – bicykel s prednou odpruženou vidlicou,
- fullsuspension – celoodpružený bicykel,
- SL MTB e-bajky – ľahké karbónové horské bicykle.
Pred samotným výberom horského e-bicykla je potrebné pravdivo si odpovedať na otázku: Stojí mi za to doplatiť si a kúpiť celoodpružený elektrobicykel?
Ak vedľa seba postavíte dva horské elektrobicykle od toho istého výrobcu a v tej istej kategórii komponentov, pričom rozdiel medzi nimi bude výlučne v tom, že jeden bude hardtail a druhý celoodpružený, tak hardtail bude zhruba o 1 000 eur lacnejší. Pri celoodpružených modeloch priplácate za tlmič, tzv. prepákovanie a v konečnom dôsledku za technológiu odpruženia.
Ak však milujete horský terén, prípadne už len vozenie sa po lesných cestách a zvážniciach, tak celoodpružený bicykel je pri výšľape vždy komfortnejší, keďže zadné koleso neodskakuje pri každej nerovnosti, ako sa to deje v prípade pevného bicykla. Celoodpružený elektrobicykel je v takomto prostredí bezpečnejší aj dole kopcom, pretože zadné koleso drží pri zemi a zadné odpruženie „odpustí“ mnoho chýb.
Zhrnuté a vysvetlené slangom skúseného bajkera: „Pri pevnom bicykli na seba predná vidlica poberie veľa, no zadok bajku držíte neustále v nohách a celý zjazd nimi odpružujete. Pri celopérku sa o to postará zadný tlmič. Jasné, stále to neznamená, že nemusíte pracovať telom – tie najdôležitejšie tlmiče na bajku sú vždy len vaše ruky a nohy.“
Horské bicykle sa podľa zdvihu vidlice a tlmiča ďalej delia na:
- XC (cross-country) = 80 – 120 mm,
- DC (down-country) = 120 – 130 mm,
- trail = 120 – 150 mm,
- all mountain = 140 – 160 mm,
- enduro = 150 – 180 mm,
- DH bicykle (downhill) = 180+ mm.
Vedeli ste?
Hmotnosť bežného horského elektrobicykla sa pohybuje okolo 24 až 27 kg.
Počuli ste o superľahkých horských e-bicykloch?
V MTB sfére vznikla nová kategória e-bajkov. Skratkou SL (v angličtine super light) sa označujú ultraľahké elektrobicykle, ktoré majú karbónový rám, ľahší motor, menšiu batériu a nižšiu hmotnosť. Obvykle vážia do 20 kg.
Najpoužívanejšie ľahké motory sú:
- Fazua Ride 60 (60 Nm),
- Bosch Performance Line SX (55 Nm),
- Shimano EP8-RS (60 Nm).
Výkon týchto motorov prezrádza, že nejde o nič dravé, avšak stále je dostačujúci na stúpania, traily i horské jazdenie. Koho zaujímajú SL e-bajky najčastejšie? Odborníci sa zhodujú, že po ultraľahkých elektrických MTB modeloch pokukujú najmä cyklisti, ktorí síce nechcú presedlať na plnohodnotný elektrobicykel, no láka ich podpora motora, pričom naďalej vyžadujú ľahkosť a čo najväčšiu podobnosť s klasickým bajkom.
Pri týchto bicykloch sa môžete stretnúť s nanajvýš 500 Wh batériou. Väčšia batéria by bola ťažšia a kontraproduktívna voči bicyklu, pri ktorom sa dbá najmä na hmotnosť.
2. Krosový alebo trekový elektrobicykel na polia a nespevnené cesty
Ak preferujete nespevnené cesty, radi prostredníctvom nich objavujete svet a vyžadujete komfort, najvhodnejšie sú pre vás kategórie krosových alebo trekových e-bicyklov.
Tieto dve kategórie sú si veľmi podobné. Ponúkajú príjemné sedenie a v posledných rokoch čoraz častejšie aj tzv. otvorený rám. Výrobcovia sa zameriavajú na pohodlie aj tým, že doslova „nastúpite do bicykla“ (a potom akoby z neho vystúpite) a nemusíte ho celý prekračovať. Vďaka tomu ide o modely vhodné aj pre seniorov alebo ľudí s problémami pohybového aparátu.
Aký je rozdiel medzi krosovým a trekovým e-bajkom?
Trekový bicykel sa hodí na dlhšie výlety – je kompletizovaný s nosičom na batožinu, blatníkmi, so stojanom a svetlami. (Svetlá sú pri drahších modeloch napájané priamo z batérie bicykla.) Ide o tzv. kompletný trekpack. Krosový bicykel takéto doplnky nemá – je strohejší a zbavený príslušenstva, ktoré cyklista nevyužije. Nie každý potrebuje nosiť so sebou batožinu a mať namontované blatníky.
Aktuálne sa tieto bicykle predávajú s rozmerom kolies nie 28“, ale 27,5“ alebo 29“ a s masívnejším plášťom. Kolesá s priemerom 28“, tenšími plášťami a jemnou vzorkou na dezéne sú síce vhodnejšie na cesty, ale na nespevnených cestách, lúkach a zvážniciach strácajú komfort a trasú. Pri šliapaní po nerovnostiach odskakujú do strán, zjazd po štrkových povrchoch môže byť s nimi nebezpečný. Preto sa táto kategória posunula k širším plášťom.
Obávate sa, že na ceste budete s takýmto e-bajkom pomalí? Výrobcovia vravia, že rozdiel nie je natoľko markantný a komfort a bezpečnosť sú viac. Po rovine idú tieto e-bajky o pár kilometrov za hodinu pomalšie, avšak do kopca cyklistu motor potiahne.
3. Mestský elektrobicykel – z lúk a plání do centra diania a ruchu
Mestské bicykle sa nesú v duchu elegancie i kompaktnosti. Veď aký by to bol bicykel, keby ste si pri prejazde mestom nemali kde uložiť nákup či pracovnú tašku? Drvivá väčšina mestských e-bajkov má nosič, stojan i blatníky, ktoré chránia pred kalužami a blatistými nástrahami na cyklistických chodníkoch.
Mestské e-bicykle majú obvykle jednu veľkosť rámu a rôzne veľkosti kolies. Bicykel s menšími kolesami je vhodný pre nižších ľudí, s väčšími pre vyšších.
Veľkosti kolies mestských e-bajkov:
- najčastejšie 26“ a 28“
- niektoré modely aj 24“
Ako stvorená do mesta je elektrická skladačka. Jednoduchými úkonmi ju môžete zložiť takmer na polovicu a v prípade potreby prepravovať ako batožinu alebo pohodlne upratať v obmedzenom priestore mestského bytu, garáže, pivnice či príručného skladu.
Náš tip:
Elektrické skladačky majú obvykle len 20-palcové, maximálne 24-palcové kolesá. S väčšími by boli nepraktické a strácali by svoj význam, preto ich v takomto vyhotovení v e-shopoch a predajniach nehľadajte.
Pri mestských e-bajkoch sa kladie veľký dôraz na manévrovateľnosť a obratnosť, preto tieto bicykle nájdete najmä so zadným motorom a s batériou buď integrovanou, alebo upevnenou na nosiči, prípadne za sedlom. Takýto typ bicykla je prispôsobený na presuny mestom, no zdoláte s ním aj bežné cyklotrasy a rozbité cesty.
4. Výber správnej veľkosti elektrobicykla
Základným konštrukčným prvom bicykla je rám. Pripevňujú sa k nemu všetky komponenty. Pri výbere bicykla je dôležité zamerať sa okrem neho aj na veľkosť kolies. Sú to dva zásadné faktory, ktoré spoločne ovplyvňujú rozmer celého e-bajku. Určenie správnej veľkosti bicykla pre mužov, ženy a deti má isté pravidlá. Dôležité je poznať výšku postavy a vedieť, aký typ bicykla hľadáte.
TIP: Podrobný návod, ako vybrať elektrobicykel podľa veľkosti – pre dámy, pánov i deti – a nepomýliť sa, prinášame samostatne. Nezabudnite, že k naozaj správnej voľbe patrí aj odskúšanie priamo u predajcu.
Aké sú najpoužívanejšie veľkosti kolies podľa kategórie e-bajkov?
- 29“ = MTB, krosové, trekové
- 28“ = krosové, trekové, mestské
- 27,5“ = MTB, krosové, trekové
- 26“ = mestské a detské
- 24“ = mestské
- 20“, 16“ a 12“ = skladačky
Každodenný život s e-bajkom
Praktický manuál týkajúci sa základnej starostlivosti o elektrobicykel
Viete sa o svoj nový e-bajk postarať? Ako sa nabíja? Čo všetko je dôležité z hľadiska technickej údržby? S kým sa možno poradiť v prípade neistoty a problémov? V tejto časti vás zoznámime so všetkými dôležitými pravidlami.
1. Nabíjanie a uskladňovanie batérie
- Vo väčšine prípadov sa e-bicykel nabíja nabíjacím vstupom umiestneným na ráme. Vyberateľnú batériu možno nabíjať priamo na jej nabíjacom vstupnom konektore.
- Dĺžka nabíjania závisí od typu nabíjačky priloženej ku konkrétnemu e-bicyklu. Z úplného vybitia do plného nabitia, teda z 0 na 100 %, sa batéria naplní za 4 až 6 hodín.
- Výrobcovia používajú batérie s technológiou Li-Ion, ktoré nemajú pamäťový efekt. Aj tak dbajte na to, aby ste e-bajk nevybíjali pravidelne až na nulu. Keď je to len trochu možné, ponechávajte nespotrebovaných aspoň 5 % kapacity batérie.
- Ak batériu pri jazde predsa len úplne vybijete, e-bajk opätovne nezapínajte.
- Pred zimnou cyklistickou pauzou nabite batériu na 60 až 80 %. Uskladnite ju v priestore s minimálnou teplotou 12 °C. Maximálna by nemala prekročiť bežný izbový komfort, teda 18 až 21 °C.
- Batériu nikdy neskladujte v priestoroch, kde sa vzduch môže ochladiť až k bodu mrazu. V takýchto podmienkach stráca kapacitu, čo bude mať za následok kratší dojazd bicykla.
- Ak aj v priebehu roka viete, že na e-bajk dlhší čas nenasadnete, batériu nenabíjajte na plných 100 %. Aj v tomto prípade ju nabite na 60 až 80 % a na plnú kapacitu ju dobite až predtým, ako sa vydáte na ďalšiu jazdu.
2. Ako sa starať o e-bajk po technickej stránke?
Elektrobicykel je skompletizovaný z komponentov, ktoré si vyžadujú aspoň základnú údržbu – napokon, to isté platí o klasickom bicykli. Skúsení servisní technici odporúčajú postarať sa o bicykel vždy tak, aby bol po každej jazde pripravený na ďalšiu. Ako a čím začať?
Na horskom bicykli je najdôležitejšie, aby bola čistá a mastná reťaz, vidlica, tlmič i teleskopická sedlovka. Väčšina bajkerov zastáva prístup: Kašľať na to, že je bajk špinavý, hlavne nech je všetko funkčné. A je to tak. Rám bicykla sa opäť zašpiní po pár kilometroch, no pohon a tlmenie sú veci, o ktoré sa treba postarať po každej jazde. Prečo? Napríklad preto, že olej alebo vosk potrebujú čas, kým sa dostanú do hĺbky reťaze. A ruku na srdce, ako často sa pred jazdou stíhate venovať bicyklu? O e-bajk sa preto dôkladne starajte vždy po jazde, nie pred ňou.
Postupnosť krokov:
- Reťaz najskôr očistíme odmasťovacím prípravkom a necháme pôsobiť.
- Rám opláchneme čistou vodou, nastriekame naň vhodný prípravok (šampón), zmyjeme všetko blato a nečistoty, ktoré sa naň nachytali. Následne opäť opláchneme vodou.
- Celý bicykel necháme vysušiť alebo ho utrieme natoľko, aby sme mohli pokračovať v čistení.
- Reťaz vyčistíme do sucha a následne nakvapkáme mazivo.
- Vidlicu, tlmič a sedlovku vyčistíme do sucha handričkou, ktorá nezanecháva chĺpky, a vnútorné piesty postriekame silikónovým sprejom alebo mazivom na to určeným.
- Rám podľa potreby ošetríme prípravkom, ktorý odbúrava nečistoty a UV žiarenie. Tým si zabezpečíme, že nasledujúce čistenie bude jednoduchšie a rám vydrží dlhší čas krajší.
- Nakoniec vyčistíme kotúče čističom bŕzd.
3. Ako riešiť problémy? Ideálne odborným poradenstvom a servisom
Bajker, ktorý sa vie starať o bežný bicykel, nebude mať problém ani so starostlivosťou o elektrický. Teda pokiaľ ide o základné princípy – tie sa nijako nelíšia. Je potrebné nastaviť si prehadzovačku, brzdy a všetky komponenty tak, aby nevydávali nežiaduce zvuky a všetko pracovalo, ako má.
Iné je to s elektronikou. Do nej neradno zabŕdať. Niektoré komponenty sú chránené plombami a poistkami. Elektronické súčiastky, ako sú batéria a motor, nechajte na špecializovaný a odborný servis, ktorý disponuje diagnostikami, náradím i prípravkami na konkrétne diely a súčiastky a pozná správne postupy.
Náš tip:
V prípade potreby vždy kontaktujte servis, ktorý sa venuje elektrickým bicyklom. Určite vám tam radi poradia, pomôžu alebo dohodnú termín servisu.
Dôležité servisné telefónne čísla:
Kubicasport Žilina – 041/56 51 348
Kubicasport Liptovský Mikuláš – 041/56 51 347
Odpovede na všetky základné otázky začínajúceho e-bajkera:
Aký je rozdiel medzi klasickým a elektrickým bicyklom?
Najväčšie rozdiely vyplývajú z existencie motora a batérie, ktoré zvyšujú komfort cyklistiky a majú vplyv na hmotnosť bicykla ako celku. Bežné e-bajky vážia okolo 24 až 27 kg. Pri super light e-bajkoch sa môže váha znížiť pod 18 kg.
Používajú sa na e-bicykloch iné komponenty ako na klasických?
Áno aj nie. Brzdy, pohon i odpruženie môžu byť totožné, avšak výrobcovia špeciálne pri niektorých modeloch prispôsobujú komponenty e-bajkov tak, aby lepšie zvládli hmotnosť bicykla, silu a záťaž motora. Tieto komponenty sú masívnejšie, odolnejšie, ale aj ťažšie. Preto ich na klasických bicykloch nenájdete.
Napríklad Shimano vyvinulo rad pohonu s názvom Shimano Cues, ktorý má mať o 300 % lepšiu životnosť reťaze a kazety.
Sú náklady na údržbu e-bajku vyššie ako pri tradičnom bicykli?
Náklady na údržbu elektrobicykla sú o niečo vyššie, pretože komponenty sú pod väčšou záťažou a tým sa skôr opotrebujú.
Napríklad reťaz na klasickom bicykli vydrží pri ideálnej starostlivosti a šliapaní cca 1 200 až 1 500 km, avšak pri e-bajku je to v rozmedzí 800 až 1 200 km.
Môžem si motor e-bicykla odblokovať?
V žiadnom prípade to neodporúčame – či už z hľadiska technickej otázky, alebo preto, lebo po odblokovaní používateľ automaticky prichádza o záruku. Je to aj porušenie zákona, keďže maximálna povolená rýchlosť pomocou motora je u nás stanovená na 25 km/h. Po presiahnutí tejto rýchlosti sa motor e-bicykla automaticky vypne a cyklista už šliape „za svoje“.
Môžem na e-bajku jazdiť aj v daždi?
Samozrejme. Dážď nemá na elektrobicykel nijaký vplyv. Všetky citlivé komponenty sú chránené krytmi alebo sú vodotesné.
Môžem na e-bajku jazdiť v zime?
Áno. Platí tu to isté ako pri jazde v daždi. Je potrebné počítať s tým, že dojazd na batérii bude vplyvom chladu o niečo kratší.
Môžem elektrický bicykel wapkovať?
Určite nie! Príliš silný tlak vody môže poškodiť elektrické kontakty. Vplyvom vysokého tlaku hrozí zatečenie vody do motora a batérie aj vymytie maziva z čapov a ložísk, ktoré sú zapuzdrené. E-bicykel umývajte vždy šetrne. Môžete použiť záhradnú hadicu. Už existujú aj wapky vyrobené priamo na čistenie bicyklov – majú omnoho nižší tlak, no spoľahlivo nimi zmyjete aj najväčšie blato.
Tip na záver:
Ďalšie časté mýty a obavy spojené s kúpou a prevádzkou e-bajku sme zhrnuli v infografike.