Údržba elektrobicykla predĺži jeho životnosť a ušetrí vám peniaze

Údržba elektrobicykla predĺži jeho životnosť a ušetrí vám peniaze

Aby váš elektrobicykel fungoval dlho a spoľahlivo, je potrebné starať sa oň. Len niekoľko základných úkonov stačí na to, aby ste významne prispeli k jeho dlhšej životnosti. Z článku sa dozviete, kedy je správny čas na jeho údržbu a na čo sa treba zamerať. 

 

Elektrobicykle v súčasnosti vládnu bajkerskému svetu. Trh s nimi sa neustále vyvíja, predstavuje nové komponenty a modernejšie technológie – od materiálov cez rámy až po batérie. A hoci na internete sa o nich píše veľa, málokedy nájdete informácie o tom, že je mimoriadne dôležité dbať na ich údržbu. Ak totiž servis zanedbáte a s opotrebením prídete neskoro, oprava sa môže pekne predražiť. Niekedy ide až o stovky eur.

Kedy je najvhodnejšie urobiť údržbu e-bicykla

Sezóna je na to, aby sa využila naplno. Len málokto vtedy myslí na komplexnejší servis, hlavne ak nemá žiadny technický problém. Platí však, že či už ste úplní začiatočníci, alebo bajkeri s dlhoročnými skúsenosťami, netreba zabúdať na to, že o bicykel sa musíte starať. Pri elektrobicykloch to platí trojnásobneZákladnú údržbu je dobré spraviť ihneď po jazde. Nenechávajte si to na neskôr, určite nebudete mať chuť čistiť bicykel tesne pred štartom nového dobrodružstva. Vtedy vám už pôjde iba o jedno – byť čo najrýchlejšie v sedle a užívať si zážitky. 

 

Mimoriadne dôležitý je hĺbkový servis raz ročne po sezóne, keď už elektrobicykel nebudete tak často používať alebo sa ho chystáte zazimovať. A údržba bicykla po zime, keď je počas jázd namáhaný oveľa viac, je priam nevyhnutná. 

Údržba bicykla – čo zvládnete sami a kedy treba servis

Niektoré veci je lepšie nechať na odborný servis, tie ľahšie si bez problémov dokážete urobiť sami. Ide o niekoľko základných úkonov, ktoré však môžu zásadným spôsobom predĺžiť životnosť reťaze, kazety, pruženia, motora a batérie, čiže všetkého, čo sa týka pohonu. Čistenie by sa malo stať neoddeliteľnou súčasťou jazdenia.  

 

Dobrá rada:  Bicykel po jazde očistite od najhrubšej špiny, prioritne skontrolujte reťaz a pruženie. Sú to totiž najnamáhanejšie súčasti bicykla. 

 

Na začiatok odporúčame porozmýšľať nad montážnym stojanom. Elektrobicykel váži okolo 28 kg. Je teda ťažší ako klasický a počas údržby sa s ním horšie manipuluje. Stojan vám dokáže výrazným spôsobom uľahčiť prácu. Zadovážte si taký, ktorý váš e-bike bez problémov udrží. 

Postup údržby e-biku

1. Dôkladné čistenie e-biku 

Najskôr e-bicykel dôkladne vyčistite handrou a jemnou kefkou. Na najhrubšie nečistoty môžete použiť aj záhradnú hadicu. Nepoužívajte príliš silný prúd. Nikdy nepoužívajte tzv. vapku. Voda by sa mohla dostať do pruženia a ložísk, ale aj poškodiť batériu. Tá musí počas čistenia zostať zapojená, aby sa voda nedostala do kontaktov. Motoru a batérii sa pri čistení hadicou vyhnite úplne.  

2. Dotiahnutie skrutiek e-biku 

Skrutky sa pri jazdení uvoľňujú. Ak ich pravidelne nedoťahujete a chystáte sa jazdiť aj v zime, urobte to teraz. Zamerajte sa predovšetkým na: 

  • kormidlo, 
  • predstavec, 
  • prehadzovač, 
  • pedále. 

 Je dobré skontrolovať aj upínače na kolesách. Skrutky nedoťahujte nasilu, mohli by ste ich poškodiť. 

3. Namažte reťaz a tlmiče 

Opäť platí, že reťaz mažeme počas celého roka, ideálne pred každou jazdou. Ak sa nepodarí, tak určite po 100 – 200 km (v závislosti od počasia a podmienok). Na naolejovanej reťazi sa zachytáva piesok, prach a iné nečistoty. To má za následok jej zvýšené opotrebovanie.  

Zaujímavosť: Odporúčaná životnosť reťaze je 800 – 2 500 km, pri e-bicykloch 500 – 1 500. Všetko závisí od spôsobu jazdy, radenia, čistenia a mazania.  

Kým sa pustíte do jej detailného čistenia a mazania, zvážte, či ju netreba radšej vymeniť. Ak premeškáte výmenu reťaze o niekoľko stoviek kilometrov, môže to mať vážny vplyv na kazetu a prevodník. Nová reťaz potom nemusí správne dosadať na ozubenie. Vtedy sa môže celá výmena vyšplhať z 30 – 60 eur za reťaz až na 100 a viac eur za novú kazetu. 

Na domáce čistenie reťaze môžete použiť špeciálny prípravok, ktorý aplikujete a stierate handričkou. Na jej dokonalé čistenie najlepšie poslúži práčka na reťaz, vďaka ktorej ju stačí čistiť menej často. Prípravok na čistenie reťaze aj práčku si môžete pomerne lacno kúpiť v každom dobrom servise. Malá investícia vám môže zachrániť oveľa viac financií.  

Popri reťazi očistite aj kladky – najskôr plochým skrutkovačom, potom handričkou a čističom. Zamerajte sa aj na prevodník. Aj ten stačí prebehnúť handričkou a čističom. Po vyčistení nakvapkajte na reťaz mazivo, najlepšie na každý článok jednu kvapku. Po namazaní celej dĺžky pomaly potočte niekoľkokrát kľukami. Mazivo sa tak dostane do všetkých častí reťaze. Nechajte chvíľku pôsobiť a prebytočné mazivo jemne utrite handričkou. 

 

Upozornenie: Ak používate mazivo vo forme spreja, dávajte veľký pozor na to, aby sa rozprášené mazivo nedostalo na platničky a kotúč. 

Tip: Keďže motor na e-bicykli neumožňuje točiť reťaz smerom nazad, pedále sa točia naprázdno. Pri čistení reťaze preto otáčajte kľukami dozadu (ak nebude na stojane) a zaaretujte (zaistite) ich prevodníkom. Ak teda máte na prevodníku skrutky, vložte správny kľúč obalený handričkou do skrutky, opatrne oprite kľuku o kľúč a môžete otáčať dozadu. Ak skrutky na prevodníku nemáte, do prevodníka vložte predmet z mäkšieho materiálu (drevo, tvrdý plast a pod.), opatrne oprite kľuky a otáčajte vzad. 

Dávajte však pozor. Kľukami otáčajte dozadu opatrne a pomaly. 

Na čistenie pruženia môžete použiť suchú handričku, najlepšie takú, ktorá nezanecháva chĺpky. Handričkou pretrite vidlicu, tlmič a teleskopickú sedlovku, utrite dosucha a následne opatrne postriekajte silikónovým sprejom. I tu si dajte pozor na kotúče a platničky. Vidlicu, tlmič a sedlovku párkrát postláčajte a prebytočné mazivo jemne zotrite handričkou. 

4. Skontrolujte brzdy 

V rámci úplne najzákladnejšej a laickej kontroly brzdových platničiek vám stačí pozrieť sa na ne voľným okom. Ak je brzdová zmes nad oporným plieškom, ktorý platničky od seba roztláča, pokojne môžete jazdiť ďalej. Brzdy sú v poriadku.  

Ak máte podozrenie, že sú príliš zodraté, treba ich okamžite vymeniť. Vyhnete sa v najlepšom prípade poškodeniu kotúča, v tom najhoršom buď nedobrzdeniu, alebo aj pádu. Výmena nie je zložitá, no ide o bezpečnostný prvok, ktorý musí byť na 100 % v poriadku, takže ak si na výmenu netrúfate, dajte bicykel do servisu.  

Krajná hranica hrúbky platničiek je 1,5 mm. To, že ich máte zodraté, určite zistíte aj v teréne buď podľa horšej kvality brzdenia, alebo až podľa nepríjemného škrípavého zvuku. 

5. Všimnite si stav plášťov 

Na to, aby ste zhodnotili ich opotrebenie, naozaj nemusíte byť žiadni odborníci. Ak usúdite, že ešte niečo vydržia, nezabudnite, že v novej sezóne je nutné odsledovať, ako sa správajú v teréne. Ak však spozorujete na plášťoch úplnú absenciu dezénu, treba ich jednoznačne vymeniť. Vyhnete sa častým defektom, ale aj možnému šmyku a pádu. 

Pri fúkaní kolies si pozorne pozrite odporúčaný tlak, ktorý výrobca plášťov uvádza na bočnici.

  • Ak nafúkate pod spodnú hranicu, môže dôjsť k preseknutiu duše, prípadne plášťa.  
  • Ak nafúkate príliš veľa, plášte nebudú mať vlastnosti, ktoré od nich očakávate (priľnavosť, trakcia atď.), a pri nadmernom fúkaní vám pneumatika môže prasknúť. 


Aj keď na elektrobicykli nebudete v zime jazdiť, občas sa pri ňom zastavte a skontrolujte nahustenie. Dbajte na to, aby kolesá nikdy úplne nevyfučali. 

 

6. Starostlivosť o batériu a kontakty 

Batériu môžete nabíjať až vtedy, keď je studená. Nikdy nie ihneď po ukončení jazdy, keď je ešte horúca. Inak ju môžete nabíjať kedykoľvek nezávisle od aktuálnej kapacity nabitia. Na nabíjanie vždy použite originálne príslušenstvo. Po ukončení nabíjania zakaždým vytiahnite nabíjačku najskôr z elektrickej siete a až potom z batérie. 

Neodporúča sa pravidelne vybíjať batériu na nulu. Z dlhodobého hľadiska to môže mať vplyv na jej kapacitu. Ideálne je nechávať minimálne 15 %. Dajte si pozor, aby ste batériu neodložili na zimný spánok úplne nabitú ani celkom vybitú. Jej kapacita by mala zostať niekde na úrovni 60 – 80 %. 

Batériu vyberte a odložte na suché a teplé miesto, aby sa nedostala do priameho kontaktu s tepelným zdrojom. Izbová teplota nad 15 stupňov Celzia je na jej uskladnenie úplne perfektná. Veľmi nízka teplota pri skladovaní batérii škodí. Po mesiaci, maximálne dvoch opäť skontrolujte jej kapacitu a v prípade potreby dobite. Samozrejme, jazdiť môžete aj v zime, vďaka čomu si užijete i jazdu na snehu. Pri jazdení si nastavte ťažší prevod, aby batéria viac pracovala a zahrievala sa. A počítajte s tým, že sa vám skôr vybije.  

Vizuálne skontrolujte, či nie sú chybné konektory a káble. Kontakty očistite vhodným čistiacim prostriedkom, určeným špeciálne na kontakty a elektroniku. Utrite dosucha. Zabránite tak korózii. 

 

Tip: Neodporúča sa rozoberať motor a batériu. Ak je niektorá súčiastka zaplombovaná priamo výrobcom, právo otvoriť ju má len on. Pri demontáži niektorých skrutiek teda môžete prísť o záruku. 

7. Údržba motora e-biku 

Motor nikdy nerozoberajte a jeho údržbu nechajte výlučne na autorizovaný servis. 

Ako sa pripraviť na novú cyklistickú sezónu – údržba e-biku v zime 

Ak ste urobili posezónnu úpravu a v zime ste nejazdili, príprava bicykla na sezónu vám už nezaberie veľa času. Opäť sa povenujte skrutkám, v prípade potreby ich dotiahnite. Urobte aj tieto úkony: 

  • nastavte sedlo, 
  • namažte reťaz, 
  • dobite batériu, 
  • skontrolujte kontakty, kabeláž a spoje. 

Prevezte sa okolo domu. Preverte si každý režim pohonu. Sledujte, ako rýchlo sa vybíja batéria. Ak je všetko v poriadku, vyrazte do terénu a užite si to. Aj napriek tomu, že váš e-bike funguje podľa vašich predstáv, odporúča sa zájsť s ním pred sezónou do servisu. Alebo hocikedy, keď to uznáte za vhodné, no minimálne raz ročne. Tam ho napoja na diagnostiku, prípadne nahrajú aktualizácie softvéru. Do servisu však choďte kedykoľvek, keď sa vám na e-bicykli nebude zdať niečo v poriadku. Hoci jeho základná údržba je jednoduchá, vôbec nezaškodí dopriať mu aj niečo navyše

 

Dobrá rada: Netreba sa vždy púšťať do opravy, na ktorú nemáte dostatočné skúsenosti. Ak máte problém, s ktorým si neviete rady, zavítajte do servisu. Odborníci dokážu na e-biku identifikovať aj také problémy, ktoré vy ako používatelia nevidíte. Chyby alebo opotrebované súčiastky odstránia v predstihu. Zamedzia tým potenciálne väčším škodám v budúcnosti a ušetria vám veľa peňazí.  

Užite si veľa šťastných kilometrov 

Elektrobicykel vás síce nedopraví až na koniec sveta, ale môžete si na ňom užiť množstvo zábavy a relaxu. Vidieť doteraz nevidené a spoznať nepoznané kúty Slovenska, ale aj sveta. Aby to tak skutočne bolo, o e-bicykel sa treba patrične postarať. Nemusíte ho každý deň čistiť a leštiť. K servisu však pristupujte s rozumom, je skutočne dôležitý. Dokáže vám ušetriť množstvo financií.  

Vďaka dobrému a odbornému servisu vydrží elektrobicykel dlhšie a v lepšej kondícii. Môžete získať viac zážitkov, najazdiť mnoho kilometrov, vychutnať si viac zo života. A pri jazde sa môžete cítiť oveľa bezpečnejšie a komfortnejšie.