Čas čítania: 6min 42sec
Schwalbe, MAXXIS, Continental, Michelin, WTB, Kenda… ponuka plášťov na elektrobicykle je momentálne obrovská a vybrať ten správny môže byť niekedy náročné. Preto si uvedieme pár vecí, na ktoré sa zamerať.
4590
Čas čítania: 6min 42sec
Schwalbe, MAXXIS, Continental, Michelin, WTB, Kenda… ponuka plášťov na elektrobicykle je momentálne obrovská a vybrať ten správny môže byť niekedy náročné. Preto si uvedieme pár vecí, na ktoré sa zamerať.
Obsah článku
Neexistujú žiadne právne predpisy týkajúce sa plášťov (pneumatík), ktoré môžete nahodiť na horský elektrobicykel (do 25 km / h). Keďže je horský elektrobicykel (ďalej eMTB) klasifikovaný ako normálny bicykel, môžete mať akékoľvek plášte, ktoré sa vám páčia. Zákony týkajúce sa S-Pedelec (do 45 km / h) sú o niečo zložitejšie. Pneumatiky S-Pedelec musia mať osvedčenie ECE-R75.
Výhody bezdušových kolies sú jednoznačné:
Aj keď prerobenie môže byť trochu únavné, takmer všetky moderné pneumatiky a ráfiky eMTB sú pripravené na bezdušové použitie.
Správny tlak v pneumatikách je kľúčový. Ak máte príliš veľký tlak, môžete sa rozlúčiť s pohodlím a priľnavosťou. Ak máte príliš malý tlak, riadenie sa stáva nepresné a je oveľa pravdepodobnejšie, že dostanete defekt.
Správny tlak je však závislý od osobných preferencií a od množstva ďalších premenných. Ak hľadáte východiskový bod, ktorý vo väčšine prípadov funguje dobre, tak odporúčame 1,8 bar (26 psi) pre pneumatiky od šírky 2,35 ″ do 2,5 ″ s hmotnosťou jazdca od 70 kg do 95 kg, do predu aj do zadu. Pre pneumatiky s väčším objemom, od 2,6 ”a viac odporúčame 1,4 baru.
Širší plášť má väčšiu plochu a môže tak vytvárať väčšiu priľnavosť. Zvýšený objem môže tiež viesť ku zvýšenej ochrane proti prepichnutiu a vačšiemu komfortu. Avšak s plášťami, ktoré sú širšie ako 2,6″ budú musieť agresívni jazdci bojovať s negatívami v zákruách. Riadenie je špongiovité a nepresné. Ráfik aj profil plášťa majú veľký vplyv na skutočnú šírku plášťa. Výsledná veľkosť plášťa môže byť ovplyvnená namontovaním na úzky alebo široký ráfik. Musíte tiež skontrolovať priestor vášho rámu, aby ste mali istotu, že tam konkrétny rozmer zmestíte.
Nepodceňujte hmotnosť svojich pneumatík. Samostatný set pridá na bike asi 2 kg. Hmotnosť pneumatík má výrazný vplyv na manipuláciu, pretože pneumatiky sú súčasťou rotujúcej hmoty kolies, ktorú musíte zrýchliť pri pedálovani a spomaliť pri brzdení.
Aj keď majú pneumatiky tlmiaci účinok, ktorý reaguje na nárazy oveľa rýchlejšie ako vidlica, tvoria tiež súčasť „neodpruženej“ časti bicykla a majú preto výrazný vplyv na odpruženie. Ťažká pneumatika môže mať aj pozitívny vplyv na jazdné vlastnosti. Ťažké pneumatiky v drsnom teréne pomôžu udržať si líniu cez skaly alebo cez korene pretože bočné nárazy ich tak ľahko nerozhodia.
Požiadavky na predný plášť sa líšia od požiadaviek na zadný plášť. Na eMTB chcete dosiahnuť čo najväčšiu priľnavosť vpredu a zadná časť bude kompromisom medzi dostatočnou priľnavosťou na prenos sily motora a valivým odporom.
Pokiaľ ide o ochranu proti prepichnutiu, existujú tiež veľké rozdiely. Sily na zadnom kolese sú zvyčajne vyššie a keď vezmeme do úvahy všetky defekty, ktoré sme mali, väčšina bola vzadu - možno stojí za to namontovať odolnejší plášť.
Aj keď bol plášť špeciálne navrhnutý pre predné alebo zadné koleso, nemusíte sa tým bezpodmienečne riadiť. Minion DHRII (Downhill Rear II) tiež funguje dobre na prednej strane a ponúka o niečo užšiu alternatívu k objemnému DHF Minion.
Môžete tiež používať plášťe za akýchkoľvek podmienok, ktoré uprednostňujete. Plášť do blata často vyniká dobre v lete, keď sú chodníky pokryté silnou vrstvou prachu. Výrobcovia plášťov poskytujú hrubé usmernenie o tom na čo je plášť dobrý, ale nie je to vytesané do kameňa, rozhodujete vy!
Pre vaše kolesá samozrejme potrebujete pneumatiku so správnym priemerom a tu musíte byť opatrný. Väčšina horských elektrobicyklov je dodávaná buď s 29“ alebo 27,5 “ kolesami hoci mnoho značiek začalo kombinovať veľkosti kolies nasadením 29” kolesa dopredu a 27,5” kolesa dozadu. Ale my chceme hovoriť o nájdení správnej šírky plášťa.
Plášť by mal vyhovovať vášmu ráfiku a štýlu jazdy a dôležité je, aby sa zmestil do rámu a do vidlice. Široký veľkoobjemový plášť ponúka viac odpruženia a zvyšuje komfort jazdy. Trakcia a odolnosť proti preseknutiu sa tiež zlepšuje so zvyšujúcim objemom plášťa (pri použití rovnakého plášťa v rôznych šírkach). So zvyšujúcou sa šírkou sa však precíznosť vedenia plášťa znižuje a ak nie je na vhodne širokom ráfiku, plášť sa v zákrutách veľa krúti. S ráfikmi s vnútornou šírkou približne 30 mm môžete používať väčšinu plášťou so šírkou 2,4″ až 2,6″. Ak je ráfik vnútorne užší ako 25 mm maximálna vhodná šírka plášťa je 2,4″. Ak sú vaše ráfiky širšie ako 35 mm, plášte by nemali byť užšie ako 2,6”.
Bočná ochrana je chrbtovou kosťou pneumatiky. Dáva pneumatike jej tvar a štruktúru a významne ovplyvňuje stabilitu v zákrutách, ochranu proti prerazeniu a hmotnosť.
V prvom rade by ste nemali vyberať bočnú ochranu na základe jej hmotnosti, ale skôr na základe vašej hmotnosti, štýlu jazdy a podmienok terénu. Čím je bočná ochrana robustnejšia, tým nižší tlak vzduchu v pneumatikách môžete použiť bez toho, aby ste sa vystavovali nebezpečenstvu, že na každom kameni a koreni dostanete defekt alebo sa pneumatika v zákrutách prehne. Ak máte pochybnosti, radšej použite robustnejší plášť, aby ste ho pri prvej jazde nezničili.
Výrobcovia plášťov strážia tajomstvá svojich gumárenských zmesí. Majú na to dobrý dôvod. Zatiaľ čo takmer všetky zmesi kaučuku dokážu v suchých podmienkach dosiahnuť dostatočnú priľnavosť, akonáhle sú chodníky mokré, existujú veľké rozdiely vo výkonnosti. Výrobcovia plášťov neustále zápasia o to, aby našli dokonalý kompromis medzi priľnavosťou, valivým odporom a trvanlivosťou. Na dosiahnutie tohto cieľa sa väčšina z nich už nespolieha na jedinú zmes gumy, ale namiesto toho kombinuje až 3 rôzne zmesi s rôznymi vlastnosťami.
Napríklad trojzložkový plášť je plášť vyrobený z troch rôznych zlúčenín.
Dezén behúňa je charakteristickým znakom každej pneumatiky a má obrovský vplyv na jazdné vlastnosti.
Dezén má tri časti.
Existuje nespočetné množstvo dezénov pokiaľ ide o rozmiestnenie, tvar a veľkosť. Pri výbere správneho dezénu by ste mali venovať osobitnú pozornosť podmienkam, v ktorých jazdíte.
Na mäkkých a vlhkých podkladoch by ste mali hľadať „otvorený“ vzor s veľkým dezénom a veľkými medzerami medzi nimi. To zaistí, že sa dezén nezašpiní bahnom a môže sa hlboko ponoriť do mäkkej zeme. Ak hľadáte plášť, ktorý je rýchly a neskĺzne na tvrdých skalách a v zákrutách. Ak chcete šetriť batériu tak, budete potrebovať viac „uzavretý“ vzor.
Najlepší východiskový bod pre nájdenie správnej kombinácie plášťov sú vaše súčasné plášte. Treba si dať dokopy to, ako sa momentálne plášte správajú na rôznych typoch povrchu. Kde ste s nimi spokojný a kde zase nie. Kedy a ako ste naposledy dostali defekt.
Tu je pár tipov ako sa vyhnúť niektorým problémom.
Každopádne to, aké plášte máte obuté taktiež výrazne ovplyvní váš dojazd. Valivý odpor je z veľkej časti daný veľkosťou vzoru a typom zmesi plášťa.
Tvrdšia zmes sa bude odvaľovať rýchlejšie a preto je ideálne použiť plášte s trojzmesou, kde tvrdšia stredná časť bude rýchlejšia a mäkkšie boky vás podržia v zákrute, keď to poriadne zalomíte. Čo sa týka vzoru plášťa tak semislickový vzor bude rýchlejši, no dobrú trakciu bude mať len na pevnom povrchu. Strata trakcie tiež ovplyvní tvoj dojazd, pomalší plášť s lepším gripom bude efektívnejši ako keď sa budete šmýkať na mieste. Plášť, ktorý ma väčší vzor sa môže tiež rýchlo odvaľovať pokiaľ má vzor na husto pri sebe. Dobrým prikladom je MAXXIS AGGRESSOR.
Tvrdý dopad alebo šupa od koreňa alebo skaly a ráfik prerazí dušu alebo plášť na 2 miestach. Pokiaľ pravidelne rozsekávate plášte aj napriek tomu, že jazdíte vyššie tlaky, tak hrúbka bočnej steny je moc slabá na vašu váhu, váš štýl jazdy a na typ terénu, ktorý jazdíte. Jedno riešenie môže byť zvýšiť tlak na úkor gripu, ale rozumnejšie bude používať plášť s hrubšiou bočnou stenou (z dlhodobého hľadiska). Pokiaľ len zriedka preseknete zadný plášť a ste spokojný s tým, ktorý jazdíte, tak by stálo za zváženie použitie vložky proti prerazeniu. Vložka sa dáva medzi ráfik a plášť.
Akonáhle začne pršať, tak požiadavky na plášte sa veľmi rýchlo menia. Pochopitelne nemôžete očakávať rovnaké správanie na koreňoch a kameňoch za sucha a za mokra. Skontrolujte si plášť keď jazdíte v mokrých podmienkach či sa neupcháva dezén blatom. Pokiaľ sa plášť sám dostatočne efektívne nečistí pri jazde, tak by stálo za zváženie použiť vzor, ktorý má väčšie medzery medzi dezénom. Dobrým prikladom sú SCHWALBE MAGIC MARY alebo MAXXIS SHORTY.
Až keď zaprší, tak viete presne rozoznať dobrú zmes gumy od tej zlej. Len mäkkšia zmes vás podrží na mokrých koreňoch a kameňoch. Vyskúšajte mäkkšiu zmes dopredu a strednú dozadu do mokrých podmienok. Vpredu budete mať istotu, že budešte držať smer a zadok vás vytiahne v stúpaniach.
Prerezať bočnú stenu nie je až také náročné. Hlavne v kamenistom teréne. Najčastejšie sa to stáva, keď máte moc široký ráfik alebo moc zúžený plášť. Pokiaľ vám pretŕča bok plášťa viac ako bočné výstupky dezénu, je omnoho väčšia šanca prerezať ho. Riešením je nahodiť širší plášť. Hrúbka bočnej steny má takisto veľký vplyv na to ako rýchlo sa plášť prereže. Čím je vysšie TPI (počet vlákien na jeden palec), tým je lepšia ochrana proti prerezaniu. Niektoré plášte majú integrovanú vrstvu proti prerezaniu priamo v kostre. Napríklad EXO CASING od MAXXIS.
V klopenkách s dobrým gripom sa može stať, že pri vyššej rýchlosti sa plášť trochu odlepí od ráfika a výsledkom je hlasné “bum”, ktoré vytvorí vzduch, ktorý unikol von. Okrem toho, že stratíte tlak v plášti, tak budete mať od bezdušového tmelu ráfik aj plášť. Môžete skúsiť len pridať viac tlaku. Ak to nepomôže, tak potrebujete plášť so silnejšou bočnou stenou. Ďalší problém môže byť, že máte príliš široký plášť na úzkom ráfiku.
Moje meno je Tomáš Kobida, okolo bicyklov sa motám od svojich 12tich rokov (som ročník 89‘), v mladosti som jazdil prevažne street/trial ovplyvnený starou školou ako Ryan Leech, Jeff Lenosky alebo Jozef Dressler. Neskôr som pridal zjazd a s krátkymi prestávkami som skončil pri endure. Som zástanca toho že jazdenie má byť hlavne o zábave.
Páčil sa vám tento článok? Tak sa prihláste na odber newslettra a zostaňte vo forme.
Porozprávali sme sa o cyklo-infraštruktúre v Žilinskom kraji, tipoch na výlet na bicykli a novinkách pre rok 2018.
Predstavujeme Vám skvost medzi bicyklami. História značky siaha do...
Nie je sedlo ako sedlo. Viete, že sú rozdiely medzi pánskym a dámskym sedlom? Viac sa dočítate v článku.
Pozrime sa v rýchlosti na povinnú výbavu cyklistu stanovenú zákonom. Existuje aj tzv. nepovinná výbava, o ktorej píšem na konci článku.