Čas čítania: 8min 44sec
Nemecký výrobca bicyklov HAIBIKE sľuboval uvedením rady FLYON úplne nový level jazdy na e-biku než sme ho poznali doteraz.
7061
Čas čítania: 8min 44sec
Nemecký výrobca bicyklov HAIBIKE sľuboval uvedením rady FLYON úplne nový level jazdy na e-biku než sme ho poznali doteraz.
Nemecký výrobca bicyklov HAIBIKE sľuboval uvedením rady FLYON úplne nový level jazdy na e-biku než sme ho poznali doteraz. Postarať sa o to mal hlavne motor so silou 120Nm integrovaný do sofistikovaného systému pohonu a ovládania. To aký je bike v reálnych podmienkach, aký má dojazd a podrobnejší popis jednotlivých častí biku sa vám pokúsim priblížiť v nasledujúcom článku. Moja osobná skúsenosť je konkrétne s modelom AllMtn 5.0 na ktorom som odjazdil zatiaľ okolo 600 km prevažne v teréne.
Obsah článku
Modely hardtail majú celokarbonový rám, celoodpružené modely majú hlavný rám karbónový a zadnú stavbu z hliníku. Všetky modely majú rovnaký motor TQ HPR 120S, batériu s kapacitou 630Wh, rovnaký systém ovládania a konektivity a v závislosti na výške výbavy aj integrované svetlá Skybeamer a Twin Tail Lights.
To, čo robí elektrobicykle Haibike Flyon výnimočnými je hlavne ich motor. Haibike vyvíjal tento motor spolu s nemeckou firmou TQ. TQ-Group ako jeden z najväčších poskytovateľov technologických služieb a špecialistov na elektroniku v Nemecku z históriou od roku 1994 poskytuje prispôsobené inovatívne riešenia pre širokú škálu priemyselných odvetví. Dodávajú riešenia v oblastiach E²MS, Embedded, Drives, Robotics, Automation, Medical and Aviationics.
Vyvinutý špeciálne pre použitie v e-bicykloch je TQ HPR® 120S skutočný vysoko výkonný motor (120 Nm) s inovatívnou Pin Ring prevodovkou.
Dizajn tohto motora na jednosmerný prúd bol navrhnutý na technológii servomotora používanej pri vesmírnych technológiách na riadenie najmodernejších satelitov.
Výsledok: Vďaka tesnému vinutiu sú straty týchto motorov nižšie ako v porovnateľných systémoch. Znamená to vysokú účinnosť, vysoký krútiaci moment a extrémne nízky hluk pre túto triedu motorov.
Motor poháňa eliptické valivé ložisko. Oválny obrys pohybuje 150 pinov v tvare vlny medzi vnútorným ozubeným kolesom a pevným vonkajším ozubeným kolesom. Prevod sa uskutočňuje medzi rotačným pohybom ložiska a vnútorným ozubeným kolesom. Všetky piny sú zapojené po celom obvode, čo znamená, že prenos energie je dosiahnutý v najmenších inštalačných priestoroch, vysoko efektívne a takmer nehlučne.
Patentovaný prevod sa redukuje iba v jednej fáze v pomere 1:37. To znamená: Pri kadencii 80 ot./min. motor beží približne na 3 000 ot./min. Vďaka integrovanému voľnobehu je možné šliapať ako na bicykli bez motora pretože pri vypnutom pohone nebežia žiadne vnútorné komponenty.
Vďaka prevodovke Pin Ring je záber kľuk okamžitý v porovnaní napríklad s Bosch CX kde je trochu mŕtveho priestoru kým kľuky zaberú na voľnobežke.
Ešte jedna malá zaujímavosť, prvý motor pre ebike od TQ bol uvedený už v roku 2012! Takže s vývojom si dali pekne na čas.
Ochranný kryt motora z plastu so zosilenými vláknami. Pár krát už dostal dobrú šupu a môžem povedať že vydrží prekvapivo dosť.
Lithium-iontová batéria má kapacitu 630 Wh pri 48 V a je umiestnená v spodnej rámovej trubke. Integrovanú batériu vyvíjal Haibike v spolupráci s nemeckou firmou BMZ GROUP ktorá má viac než 25 ročné skúsenosti z oblasti vývoja batérií a patrí medzi lídrov v tejto oblasti. Batéria pracuje s napätím 48V a je možné ju dobíjať štandardnou 4A nabíjačkou alebo rýchlo nabíjačkou s prúdom 10A, certifikácia baterky je IP67. Baterka sa dá z rámu jednoducho vybrať a môžete ju nabíjať samostatne alebo priamo cez bike. Osobne ma veľmi potešil magnetický konektor nabíjačky, takže žiadne triafanie dier na konektore, stačí priložiť a konektor sám pekne skočí na svoje miesto. Stav batérie je možné skontrolovať na dispeji biku alebo priamo na baterke. Tiež si viete pozrieť koľko cyklov nabíjania má baterka za sebou. Ak by ste chceli nosiť so sebou náhradnú baterku tak váži 4.1kg a nemal by byť problém zmestiť ju do batohu ktorý je na to prispôsobený.
Nabíjačka |
4 A |
10 A |
z 20 na 80% |
1.8h |
0.8h |
z 20 na 100% |
3.1h |
1.3h |
Z 0 na 80% |
2.5h |
1h |
Z 0 na 100% |
3.8h |
1.5h |
Rozmery |
210x100x60mm |
230x160x70mm |
Váha |
810g |
2,275g |
Cena náhradnej baterky sa pohybuje okolo 999€.
Cena 10 A rýchlo nabíjačky okolo 350€.
Novo vyvinutý Speed Sensor Disc odosiela systému 18 signálov za jednu otáčku kolesa a meria aktuálnu rýchlosť 18-krát presnejšie ako ostatné systémy na trhu. Týmto spôsobom môže systém reagovať omnoho rýchlejšie a dynamickejšie na meniace sa požiadavky a rozpozná zrýchlenie aj pri najmenšom pohybe kolesa. Samotný senzor je integrovaný v ľavej zadnej časti rámu a je tak chránený pred poškodením. Z priameho porovnania s motorom Bosch CX 4 poslednej 4 tej generácie bol rozbeh v strmom kopci či už za mokra alebo na ľade alebo snehu omnoho plynulejší a s menším prešmykovaním. Dá sa povedať ze to funguje ako trakčná kontrola kedy si motor pri prešmykovaní kolesá automaticky reguluje výkon.
Haibike Twin Tail Lights majú osem vysoko výkoných LED a zaisťujú tak viditeľnosť elektrobiku z diaľky a tiež zo stran.
Skybeamer je k dispozícii vo verziách 1500, 3000 alebo 5000 lumenov. S modulom Skybeamer 5000 Haibike vyvinul samostatný systém s denným svetlom, ktorý popri klasickom stretávaciom svetle disponuje tiež silným diaľkovým svetlom s výkonom 5000 lumenov. Svetlo je možné ovládať manuálne cez diaĺkové ovládanie alebo automaticky cez senzor jasu na dispeji.
Pre centrálne rozhranie medzi cyklistom a systémom Haibike vyvinul intuitívne diaľkové ovládanie ktoré dopĺňa kompaktný Flyon design a ponúka dokonalú ergonómiu. Prepínač režimov je umiestnený pod riaditkami a je nahmatatelný palcom aj po slepu za jazdy. Pre zistenie nastaveného režimu slúži nie len ukazovateľ na displeji ale tiež dobre viditelný LED prúžok na ovládani ktorý mení farbu podľa zvoleného režimu. Prepínač režimov je umiestnený najlepšie zo všetkých systémov čo som vyskúšal (Bosch, Yamaha, Shimano, Brose), prepnúť režim za jazdy je prirodzené bez toho aby som musel vykrúcať palec, v teréne je niekedy ťažšie trafiť požadovaný režim pretože prepínač je dosť citlivý. K dispozícii je 5 režimov podpory ECO, LOW, MID, HIGH, EXTREME, režim OFF a režim Walk ktorý pomáha odľahčiť bike pri tlačení do kopca.
Centrálne nad predstavcom umiestnený farebný displej je vďaka svojej transflexnej konštrukcii čitateľný za každých podmienok. Aktuálne informácie o jazde a o systéme sú zobrazené na štyroch prepínateľných obrazovkách. Displej zobrazuje veľa užitočných informácií, medzi tými ktoré som využíval najviac je určite zabudovaný wattmeter kde vám ukazuje pomer vašej sily a sily motora či už vo watoch alebo v newtonmetroch. Ďalšia veľmi užitočná vec je snímač kadencie pedálovania. Popri tom že vidím akú mám kadencia pri akom výkone tak mi systém automaticky ukazuje aj to aká je optimálna kadencia pre motor a to tak že pri údaji kadencie sa zobrazuje šípka ktorá hovorí či treba kadenciu zvýšiť alebo znížiť ( optimálna je od 75 do 90). Keďže v systéme je zabudovaný Bluetooth je možné pripojiť hrudný pás a displej bude zobrazovať aj tepy a kalórie.
Ďalšou užitočnou vecou ktorú ponúka Haibike je služba eConnect. Je potrebné stiahnuť si aplikáciu eConnect ktorá je zdarma ako pre Android tak aj pre iOS vytvoriť účet a zaregistrovať svoj bike pomocou čísla na kartičke eConnect ktorú dostanete spolu a bicyklom.
Technickým základom je kompaktná jednotka prenosu. V nej je integrovaných viac dôležitých súčiastok: GPS vysielač pre určenie polohy pomocou satelitou, GSM-čip pre dátovú komunikáciu a Bluetooth- vysielač pre komunikáciu blízkého prostredia, napríklad s čidlami. 3D senzor akceleracie detekuje vibrácie, 3D-Gyro-senzor zdieľa poziciu elektrobiku. Samostatná batéria zaisťuje nezávislosť na baterii elektrobiku a garantuje bezpečné fungovanie po dobu niekoľko mesiacov. Batéria se automaticky nabíja keď je elektrobike zapnutý.
Haibike eConnect poskytuje monitorovaciu funkciu na základe GPS. Dá sa aktivovať cez aplikáciu na Vašom mobile. Alebo tiež automaticky a bezkontaktné pomocou Haibike kľúča, malého vysielača na vašom zväzku kľúčou. V aktívnom režime autonómne detekuju senzory vibrácie a odošlú správu na Váš telefon.
Ak dôjde následne ku vzdialeniu od definovaného stanovišťa, obdrží vlastnik správu na svoj telefon so všetkými relevrelevantný údajmi (napr. posledná a aktuálna poloha), které je možné predať ďalej ako na políciu tak na poisťovňu.
Senzory inteligentného eConnect-systému registrujú taktiež nezvyčajné situácie, ako napríklad pád: ak dôjde k náhlemu prerušeniu rýchlosti a elektrobicykel leží na jednej strane, potom sa na smartfóne cyklistu objaví hlásenie. Ak na neho cyklista do určitej doby nezareaguje dôjde k automatickému odoslaniu SMS na dve tiesňové čísla ktoré cyklista zvolil. V správe je uvedená presná poloha a doba nehody. Príjemcovia tejto tiesňovej SMS dostane tiež presné GPS súradnice a polohu zobrazenú na google mapách.
Čo sa týka jazdných vlastnosti biku začnem s hmotnosťou. Hmotnosť celoodpružených bicyklov Haibike Flyon sa pohybuje okolo 28kg. Či je to veľa alebo nie je na posúdenie každého. Pri zjazde vyššia hmotnosť dodáva elektrobicyklu pocit stability a celkovo pri jazde človek až tak tú hmotnosť nevníma a po pár jazdách si na ňu zvykne. Osobne jazdím veľa technických trailov kde je veľa úzkych switchbackov a dosť veľa skál a práve v tomto teréne ma Flyon prekvapil že aj napriek vyššej hmotnosti je krásne ovládateľný a vždy išiel tam kam som chcel a nie je problém si dávať switchbacky cez predné koleso ☺.
To kde ma flyon opäť prekvapil sú strmé výšľapy. Zadná stavba (chainstay) meria slušných 470mm a táto v kombinácii so zadným plášťom Maxxis DHR 27,5 x 2,8 a motorom so silou 120Nm takmer nemá obmedzenie. Práve predĺžená zadná stavba zabezpečuje že predné koleso je prilepené ku zemi aj bez toho aby ste museli ležať na riaditkách. Ďalšou vecou ktorá je o level vyššie oproti konkurencii je snímanie otáčok kolesá pomocou Speed Sensor Disc. Počítač dostáva 18 signálov za jednu otáčku kolesa a tým pádom vie veľmi presne dávkovať potrebné množstvo sily od motora. Najviac som to ocenil v strmých výšľapoch na blate alebo na snehu pripadne na ľade keď som sa potreboval opäť rozbehnúť.
Kombinácia kolies 29‘ vpredu a 27,5‘+ vzadu (v prípade modelov AllMtn) u mňa len umocňovala motorkový pocit z tohoto biku. Predné 29‘ koleso krásne vedie aj cez väčšie prekážky a zadné 27,5‘+ vzadu dáva biku skvelú trakciu pri výšľapoch a hravosť pri zjazdoch, je to môj prvý bike na ktorom jazdím toto kombo kolies (tzv. Mullet Bike) a určite ho odporúčam vyskúšať.
Posed je komfortný a ani pri dlhšej jazde som nepociťoval že by ma začínal bolieť chrbát alebo niečo iné čo by znižovalo komfort. Riaditka sú na všetkých modeloch hliníkové a tie ma Haibike vo výrobe pod svojou značkou rovnako ako aj predstavec a gripy. Šírku majú ideálnych 780mm a priemer 31,5mm. Osobne mam radšej hliníkové riaditká pretože neprenášajú toľko vybrácii do rúk ako karbónové.
Samotný displej ponúka veľké množstvo užitočných informácií ktoré sú rozdelené v samostatných obrazovkách. Osobne pre mňa je top meranie výkonu a kadencie. Pekne vidno aj to koľko wattov ide od motora a koľko od nôh čo umožňuje pekne si regulovať úroveň podpory a tým aj intenzitu tréningu. Pri každom režime podpory je farebne vyznačené množstvo baterky na daný režim.
Väčšinu ľudí bude pri takomto biku zaujímať dojazd. Mám otestované priame porovnanie s motorom bosch CX poslednej 4tej generácie s baterkou 625wh. Tento motor uvádzam ako príklad preto lebo je vo väčšine e-bikov pre sezónu 2020 a pri kúpe nového biku to bude z veľkou pravdepodobnosťou rozhodovanie medzi bosch a ostatnými značkami.
Dojazd pri e bikoch je veľmi subjektívna záležitosť a záleží od viacerých faktorov, ako príklad uvádzam vlastnú skúsenosť čiže jazda v zime, blato, sneh alebo ľad, moja váha aj s výbavou do 100kg. Rozdiel v spotrebe baterky na rovnakej trase čo bolo cca 40km a okolo 1000vm bol okolo 20%. Dôležité je uvedomiť si hlavne to že motor bosch má silu 75nm a TQ má 120nm. Tým pádom aj rýchlosť ktorou pôjdem na flyone bude omnoho vyššia aj v tých stúpaniach kde už slabšie motory nedokážu poskytnúť takú podporu. Tu si treba položiť otázku že či chcem bike na ktorom pôjdem dlhšie s o niečo menšou spotrebou alebo chcem ísť rýchlo a pôjde dolu trochu viac baterky. Ak by vás zaujímalo viac príkladov z reálneho jazdenia všetky moje jazdy nájdete na Strava pod mojim menom Tomáš Kobida. Bicykle pomerne často striedam takže bude čo porovnávať. Z jázd robím aj videa cez Relive s komentármi aké módy som použil a zostatky baterky ktoré nájdete na našich profiloch na sociálnych sieťach Facebook a Instagram.
Bicykle rady Haibike Flyon ponúkajú zážitok z jazdy ako hore kopcom tak aj dolu ktorý vám momentálne neponúkne na európskom trhu žiadny iný výrobca elektro bikov. Malou nevýhodou je vyššia hmotnosť a o niečo vyššia spotreba baterky pri použití vyšších úrovniach podpory. Najviac zábavy si človek užije pri kratších výjazdoch kde môže naplno využiť výkon motora a doslova zjazdovať aj hore kopcom. No na druhej strane pri rozumnom používaní podpory nie je problém prejsť na tomto biku aj 60km trasu. Veľkou výhodou je vyberateľná baterka takže pokiaľ máte dve viete ísť aj na celodenný výlet.
Raz vyskúšať je lepšie ako 100x počuť a preto je možnosť si bicykle rady FLYON vyskúšať u nás na predajni alebo si dohodnúť testovaciu jazdu priamo v teréne a presvedčiť sa osobne o možnostiach týchto bicyklov.
Moje meno je Tomáš Kobida, okolo bicyklov sa motám od svojich 12tich rokov, jazdil som prevažne street/trial ovplyvnený starou školou ako Ryan Leech, Jeff Lenosky alebo Jozef Dressler. Neskôr sa pridalo enduro a baví ma jazdiť v podstate všetko okrem cesťaku. Som zástanca toho že jazdenie má byť hlavne o zábave.
Páčil sa vám tento článok? Tak sa prihláste na odber newslettra a zostaňte vo forme.
Porozprávali sme sa o cyklo-infraštruktúre v Žilinskom kraji, tipoch na výlet na bicykli a novinkách pre rok 2018.
Predstavujeme Vám skvost medzi bicyklami. História značky siaha do...
Nie je sedlo ako sedlo. Viete, že sú rozdiely medzi pánskym a dámskym sedlom? Viac sa dočítate v článku.
Pozrime sa v rýchlosti na povinnú výbavu cyklistu stanovenú zákonom. Existuje aj tzv. nepovinná výbava, o ktorej píšem na konci článku.