...idem z ľavej...pustite ma, prosím? Som napravo, ďakujem...
2111
Obsah článku
- 23 kilový bike z tretieho poschodia
- Zapínam druhý najsilnejší stupeň
- Každý si musí to svoje do kopca odmakať
- Po rovinke šliapete „za svoje“
- Priateľka so žiarivým úsmevom
- Hodnotenie
- Zdvihy
- Vidlica
- Prevody
- Brzdy
- Sedlovka
- Vnútorné vedenie káblov
- Výhody
- Nevýhody
- Záver
Presne takéto a podobné oslovenia používajú cyklisti pri obiehaní a zjazdovaní, aby na seba upozornili, určite to každý z nás cyklistov pozná. Povedali by ste, že takéto „hlášky“ budete potrebovať aj pri ceste nahor? Ja teda nie.
Teda až kým mi chalani z KUBICASPORT.eu neponúkli na testovanie celoodpružený enduro elektrobicykel od nemeckej značky Haibike. Ponuky takéhoto typu sa predsa neodmietajú, prikývol som a už o pár chvíľ som osedlal nadupanú mašinu so super silným elektromotorom.
V tento deň sme boli po krásnom horskom výjazde s kamarátmi z KUBICASPORT-u a testovací bicykel sa mi dostal do rúk až poobede. Po takom výjazde by som už nemal dostatok síl na ďalší, ale v ten deň to bolo úplne inak.
23 kilový bike z tretieho poschodia
Po návrate domov som vytiahol svetlá, prezliekol sa a vyštartoval na večerný výšľap na Straník. Pre Žilinčanov je tento kopec určite veľmi známy a vedia ako každého veľmi dobre potrápia jeho strmé pasáže. Zniesol som teda ťažký 23 kilový bike z tretieho poschodia bez výťahu, predýchal som silovú rozcvičku a vyrazil do terénu.
Zapínam druhý najsilnejší stupeň
Zapol som bicykel a naťukal druhý najsilnejší stupeň. Pri zašliapnutí ma ihneď oprelo do sedla, s úškrnom na tvári a nechápavosťou v očiach, že aké neskutočné zrýchlenie dokáže bicykel vyvinúť za pár sekúnd. Bomba!
Netrvalo dlho a nachádzal som sa pod stúpaním z Tepličky nad Váhom do Zástrania, v ten moment som zamkol vidlicu aj tlmič a zapol najvyšší výkon. Stúpanie, ktoré mi väčšinou trvá 10 - 12 minút, a to sa skutočne neflákam, som teraz zdolal za niečo málo vyše 5 minút! Celý výšľap na Straník a naspäť domov mi netrval dlhšie, než jednu hodinu.
Po celý výjazd až po príchod domov som bol nadšený z jazdy a pohodlnej geometrie, teda až kým som nemusel vyniesť bicykel na tretie poschodie. Teraz začala sranda, 23 kilo + 3 poschodia = výživná posilňovňa. To je jediná vec, ktorú by som e-bajku vytkol, jeho hmotnosť. Ja vážim 90 kg a keď si mám predstaviť, že by ho musel vytiahnuť napríklad na moje tretie poschodie 60 kilový človek, tak mu držím palce.
Každý si musí to svoje do kopca odmakať
Teraz mi však môžete k jazde argumentovať... „Veď to sa ani nenarobíš!“, „Veď to je nič šliapať na e-bajku!“ Ak si toto niekto myslí, tak sa veľmi mýli! Po celý čas som šliapal do pedálov čo to dalo, motor mi samozrejme veľmi, veľmi pomáhal ale musel som sa aj tak nadrieť, aby som to takto dokázal. Nikdy nemáte šliapanie na e-bajku zadarmo, každý si musí to svoje do kopca odmakať aj keď motor veľmi dobre kooperuje so silou, ktorú vydávate do pedálov.
Po rovinke šliapete „za svoje“
Po rovinke to je trošku iné, obmedzovač vám vypne motor pri rýchlosti 25 km/h a potom už šliapete „za svoje“. Zrýchlenie sa vždy líši od vybraného stupňa sily motora, s tým súvisí aj výdrž batérie. Samozrejme, že udávaný dojazd sa líši od spôsobu jazdy a hlavne terénu, ktorý jazdíte. Teda po rovinke vydrží batéria zdolať 150 km, ale v kopcoch maximálne polovicu. Myslím si však, že s takouto mašinou sa netreba voziť po ceste ale po kopcoch, kde sa odpruženie cíti ako doma. Zjazdy a nerovný terén nie sú pre tento bajk ničím zložitým a jazdenie na ňom je lahoda.
Po prejdení 15 km som jednotlivo odfotil módy a s nimi spojenú výdrž batérie:
- Obrázok č. 1: +ECO, dojazd 169 km
- Obrázok č. 2: ECO, dojazd 130km
- Obrázok č. 3: STD, dojazd 85 km
- Obrázok č. 4: HIGH, dojazd 70 km
- Obrázok č. 5: EXPW, dojazd 61 km
Priateľka so žiarivým úsmevom
Na druhý deň som požičal bicykel priateľke, ktorá s cyklistikou iba začína a voči e-bajkom mala dosť veľké výhrady. Hlavne voči tomu, že sa na ňom človek „nenarobí“ a taktiež hmotnosť. Po výmene bicyklov v teréne jej však stačilo pár minút na to, aby mi ho už nechcela vrátiť :-) Či výšľap alebo zjazd, všetko ju na tom bavilo. Motor jej krásne do kopca pomáhal a ja som si pri nej konečne veľmi dobre zamakal a ona stále jazdila so žiarivým úsmevom. Z kopca ju zase perfektne podržali neskutočne stabilné plášte nahodené na tomto modeli a v kombinácii s priemerom 27,5+“ ju nič nedržalo v tom, aby si to dole kopcom mohla pustiť tak, ako ešte nikdy predtým.
Hodnotenie
Pre mňa bolo testovanie tohto modelu veľmi hodnotné, nakoľko som mal pod zadkom prvý krát elektrobicykel a to ešte v kombinácii s hore spomínaným priemerom kolies, ktorý som testoval taktiež prvý krát. Varianta 27,5+ je skvelá alternatíva pre enduro bláznenie sa, nakoľko plášte držia naozaj skvelo! Ich šírka je 2,8“, takže v zjazde som z bicykla cítil dravosť a výborné vedenie stopy. Kolesá držali pevne spojené s rámom boostovými oskami, čo malo za účinok ešte väčšiu stabilitu a tuhosť.
Zdvihy
Už pri prvom pohľade na bicykel sa človek zameria na spomínané kolesá a zároveň na 150 mm zdvihy, ktoré vzbudzujú skutočne robustný dojem.
Vidlica
Vidlica Rockshox Yari so šírkou vnútorných nôh 35 mm je dostatočne pevná na tvrdšie zachádzanie, ale zároveň je jemná a citlivá. Mal som z nej skutočne veľmi dobrý pocit. Pri zjazdovaní som bicykel nešetril a cítil som ako mu to vôbec nevadí, práve naopak. Pri uzamknutí síce vidlica pracovala a stláčala sa asi do tretiny jej rozsahu ale myslím si, že určite sa dá lepšie donastaviť a doladiť tak, aby bola pri uzamknutí dostatočné pevná a neprepružovala.
Prevody
Taktiež by som chcel venovať pozornosť prevodom. Tie boli podľa môjho vkusu trochu zbytočné. Prevodníky s počtom zubov 32 - 44...? 44 zubov na veľkej píle je skutočne veľa, takmer až nevyužiteľné, nakoľko bicykel pomáha len do rýchlosti 25 km/h. Neviem si predstaviť ťahať vyššiu rýchlosť na 23 kilovom bicykli so širokými plášťami. Podľa mňa by úplne stačila kombinácia prevodníkov s počtom zubov 28-38.
Radenie bolo však vždy presné a ani raz som nemal pocit neistoty pri prehadzovaní či prehadzovačky alebo prešmyku.
Brzdy
Haibike disponuje brzdami od Shimana. Rád by som sa priznal, že v prvý moment som brzdám neveril, pretože mi prišli veľmi lacné a zbytočné. Opak bol však pravdou, jedná sa o 4-piestíkové brzdy, ktoré v konečnom dôsledku brzdia vzhľadom na nižšiu cenu veľmi kvalitne a spoľahlivo. V spolupráci s 203 / 180mm kotúčmi som sa mohol do zjazdu oprieť a vedel som, že budú pracovať tak, ako chcem. Nakoľko sú brzdy nahodené na ťažšom e-bajku, ktorý je zameraný na am / en jazdu museli výrobcovia myslieť na to, že sa na bicykli bude jazdiť akčnejšie, tvrdšie a rýchlejšie.
Sedlovka
Veľkou výhodou je teleskopická sedlovka, ktorá pracuje rýchlo a presne. Avšak tu sa mohol spraviť jeden malý kompromis a to, vyšší zdvih – 120 mm je na enduro bicykel trochu málo a uvítal by som klesnutie sedla v niektorých zjazdových pasážach pokojne aj o 150 mm.
Vnútorné vedenie káblov
Vnútorné vedenie káblov či už sedlovky, radenia alebo bŕzd je naozaj skvelé, nakoľko bike vyzerá lepšie a drahšie a hlavne ušetrí to čas pri jeho umývaní.
Výhody
- veľmi silný motor
- výdrž batérie
- vidlica a tlmič
- skvelá kombinácia plášťov
Nevýhody
- menší zdvih sedlovky
- hmotnosť bicykla
Záver
Môj osobný názor na Haibike XDURO AllMtn 2.0 27,5“ 2019 je veľmi pozitívny. Kombinácia všetkých komponentov robí z bicykla Enduro / All Mountain raketu, ktorá človeka proste baví! Netreba E-Bike odsudzovať a zatracovať, je to skvelá voľba a dúfam, že si ho raz aj ja zadovážim...
Autor článku: Tomáš Chabada
Cyklistike sa venujem od roku 2012. Od “presúvania sa” na biku som sa dostal cez XC preteky, dlhé maratóny až na 24 hodinovky.
K mojim najväčším úspechom v cyklistike patrí účasť na rakúskych pretekoch Salzkammergut Trophy, a majstrovstvá Európy v 24 hodinovke, kde sme ako tím získali 2. miesto. Momentálne sa však viac venujem trailovým jazdám, ktoré zdolávam na svojom biku Bergamont Contrail Elite 2019. Mojou záľubou je písanie a čítanie článkov o cyklistike, nových trendoch, technológiách...
Tento testovací e-bike je možné si pozičať a aj zakupiť v super cene. Alebo je v ponuke aj čisto nový.
Páčil sa vám tento článok? Tak sa prihláste na odber newslettra a zostaňte vo forme.