Prečítajte si o tom, ako som testoval Wilier Cento 1 Air.
2060
Obsah článku
Po vyskúšaní TOP modelu Wilier Zero SLR, ktorý jazdí túto sezónu aj world tour tím Astana a špičkového e-biku Wilier Cento10Hy som mal možnosť jazdiť pred jarou aj niečo zo strednej triedy tejto prémiovej talianskej značky, ktorá je na trhu už 114 rokov. Tentokrát to bol najpredávanejší model súčasnosti - Wilier Cento 1 Air. Aké dojmy vo mne vyvolal tento moderne pôsobiaci bicykel?
Trend, ktorým sa uberajú všetky popredné značky
Ak chcú prémiové značky bojovať o svojho zákazníka, musia ho v prvom rade niečim upútať. Wilier to robí celkom šikovne a ponúka svojim zákazníkom celkom široké spektrum či už drahších, alebo lacnejších modelov na rôznej úrovni kvality, komfortu a technologických riešení. Okrem toho každý model je možné ešte špecificky osadiť podľa požiadaviek užívateľa. Čo sa týka modelu Cento 1 Air, ako už z názvu vie byť jasné, jedná sa o model, ktorý svojím dizajnom okamžite upúta pre jeho aerodynamický športový vzhľad, ktorý je v súčasnosti veľmi populárny. Okrem toho Wilier začal tento model prvým rokom osádzať aj kotúčovými brzdami, čo ho z hľadiska trendu vývoja bicyklov posúva opäť o level dopredu. Musím povedať, že aj vo mne tento športový nádych vyvolal veľmi pozitívne emócie, preto s relatívne primeranou cenou som bol zvedavý, čo mi ponúkne počas testovania.
Wilier Cento 1 Air má ešte svojho komfortnejšieho “brata” s názvom Wilier Cento 1 NDR s endurance geometriou.
Osadenie bicykla
Cestný bicykel, ktorý som mal možnosť testovať bol osadený kompletnou sadou Shimano Ultegra R8020 s kotúčovými brzdami a kolesami Wilier Triestina NDR38KC Carbon
Rám
Rám sa vyrába z materiálu Carbon Monocoque 46TON, pričom váha uvádzaná výrobcom je 1120g a pre vidlicu 390g. Rám patrí k tým tažším, ale zároveň aj odolnejším. Sedlovka je z karbónu a vyrába ju spoločnosť Ritchey priamo na mieru. Predstavec a riaditka sú od výrobcu FSA tiež priamo pre potreby spoločnosti Wilier. Dĺžka predstavca a šírka riaditok dodávaná v závislosti od veľkosti bicykla.
Pohon
Ako bolo vyššie spomenuté, o pohon na testovanom modeli sa stará osadenie Shimano ultegra. S kompaktnými kľukami, tzn. 50/34z prevodníkmi. Kazeta disponuje prevodmi 11-30 zubov, vďaka čomu sa dodáva s krátkym ramienkom prehadzovačky. Toto sú aj bežne dodávané komponenty pri všetkých Shimano sadách. Pre SRAM to sú 46/33z prevodníky a 10-28z kazeta, pre Campagnolo 50/34z prevodníky a 11-32z kazeta. Dĺžka kľúk pri testovanom modeli bola 172.5mm
Brzdy
O bezpečnosť sa starajú kotúčové brzdy Shimano Ultegra s úchytom flat mount spolu so 140mm brzdovým kotúčom vzadu a 160mm brzdovým kotúčom vpredu.
Kolesá a plášte
Bicykel bol osadený tým najlepším párom kolies, ktorý bol k dispozícii pre tento model, a to Wilier Triestina NDR38KC. Tieto kolesá pre Wilier vyrába spoločnosť Miche. Majú 38mm profil, ako je to uvedené priamo v názve a sú vyrábané z karbónu. Okrem toho sa dá tento bicykel osadiť kolesami Miche Syntium, Shimano RS170 alebo Fulcrum Racing 500 - všetky tieto uvedené modely majú nižší profil a sú vyrábané z hliníka. Plášte dodávané k tomuto modelu s Vittoria Zaffiro Pro s výrazným hrubým dezénom.
Jazdné vlastnosti
Tak ako si počínal tento fešák v testovaní? Je potrebné hneď úvodom spomenúť, že jazdeným bol v januári a februári, keď teploty oscilovali niekde okolo nuly a robil som na ňom skôr dlhé a pomalé výjazdy, ako krátke a rýchle, takže bohužiaľ sa mi nepodarilo ho otestovať v čase, keď bolo už príjemne teplo a keď mám chuť sa aj viac ponaháňať, čo môže skresliť môj aktuálny pohľad. V každom prípade sa pokúsim odpovedať čo možno najobjektívnejšie.
Prvý pohľad na tento bicykel vzbudzuje dojem, že sa jedná o rýchlu neskrotnú šelmu, síce s dačo vyššou váhou, avšak o to väčšou dravosťou na rovinách. Aj napriek tomu, že som opäť testoval model o hraničnej veľkosti L, tak sedlovka v tomto prípade bola dostatočne dlhá, a tak som ju nemusel ani vysúvať na maximálnu hodnotu, čo som hneď pochválil. Utiahnutie sedlovky spočíva v dvoch uťahovacích elementoch, čo je síce trošku zložitejšie, avšak vzhľadom na to, že so sedlovkou sa na cestnom bicykli v prípade jedného majiteľa manipuluje minimálne, tak táto skutočnosť vôbec nevadí, skôr naopak - druhý uťahovací element pôsobí skôr ako taká “poistka”, a tak sedlovku sa dalo bez problémov upevniť aj bez karbónovej pasty, pritom ju nebolo potrebné dotiahnuť ani na odporúčané hodnoty.
Čo bolo povedané na úvod môžem len potvrdiť. Bicykel sa na rovinách cíti ako ryba vo vode, kilometre odpsýpajú s maximálnou ľahkosťou. Rozhodne bol veľmi príjemným spoločníkom. Myslím si, že už len vďaka tomu, že viete na čom sedíte Vám pridá nejaké tie kilometre za hodinu naviac :) V krátkych kopcoch na zotrvačnosť si aj vďaka vyšším ráfikom počína veľmi dobre. Dlhšie stúpania som na ňom bohužiaľ nestihol absolvovať, avšak limitujúca tu bude jedine váha, no povedzme si narovinu. Po tomto bicykli bude pozerať skôr jazdec, ktorý bude chcieť byť rýchly, ale v tej absolútnej rýchlosti. Čiže niekto, kto bude pozerať na to, aby bicykel buď vyzeral dobre, alebo bol rýchly. Prípadne aj oboje.
Vďaka pevným osiam a celkovej tuhosti sa bicykel správa veľmi priateľsky a stabilne aj v zákrutách. Bohužiaľ, nejaký dlhší zjazd som na ňom neabsolvoval, no viem si živo predstaviť, ako sa dá na ňom dobre vyšantiť. Pevné osi úzko súvisia s kotúčovými brzdami - o výhodách som už neraz písal, medzi nimi je hlavne lepší brzdný účinok pri horších poveternostných podmienkach a kratšia brzdná dráha. Menšie výhody sú v podaní plynulého chodu páky a odstupňovaného brzdného účinku (pri hydraulických brzdách). Je super, že bicykel, ktorý dostanete od výroby, má možnosť disponovať už karbónovými kolesami, pričom s výškou ráfika 38mm ich už môžeme zaradiť niekde na spodnú hranicu stredne vysokých ráfikov. Takže toto je veľký benefit. Kolesá sú vyrábané priamo pre Wilier od výrobcu Miche, takže na taliansky bicykel môžete kľudne dať talianske kolesá od talianskeho výrobcu - nádhera. Zo všetkých dostupných kolies sú síce najdrahšie, no na bicykli ukážu zo všetkých najkrajšie.
Celkový dojem
Wilier Cento 1 Air je vskutku podarený model. Zamilujete si ho už na prvý pohľad ak sa Vám páčia Aero modely. Proste dizajnovo veľmi pekný kúsok. Ako bonus je možnosť ho mať už aj na kotúčových brzdách a s karbónovými kolesami už od výroby bez nutnosti riešiť ďalší upgrade. Na rovinách super rýchly a tuhý, v kopcoch síce trošku vyššia váha, ale nie je to nič dramatické - stále sa jedná o veľmi dobrú športovo orientovanú žiletku. Myslím si, že za investované peniaze získate veľmi veľa muziky.
Len pár drobností by som na záver vytkol. Trošku ma mrzí, že na menej podstatných detailoch sa už šetrilo. A to konkrétne na sedle omotávke a plášťoch. Ale môžeme povedať, že je to dosť zanedbateľné. Sedlo si rozumný biker dáva už také, čo mu vyslovene vyhovuje, takže to nie je prekážka, omotávka je navyše spotrebný materiál, takže tu tiež dôjde časom k nejakej zmene. No tí, čo majú radi korkové omotávky, tak im bude vyhovovať aj táto a budú spokojní. A posledná vec - plášte. Dodávajú sa Vittoria Zaffiro Pro, ktoré majú výrazný dizajn. Paradoxne som to v takomto počasí ocenil. Takže… Dokúpiť plášte na leto, a na zimné, prípadne jarné cesty si nechať tieto, a ste v maximálnej pohode. Takže nakoniec tie nevýhody nie sú až také nevýhodné, čo poviete? :o)
Páčil sa vám tento článok? Tak sa prihláste na odber newslettra a zostaňte vo forme.